Schenkingen+succesierechten

Sofietje
Topic Starter

Schenkingen+succesierechten

#1 , 31 dec 2008 10:45

Situatie: Ouders schenken een behoorlijk bedrag aan een vriendin van hen, gewoon handje contantje, zonder registratie. Wat nu als ouders komen te overlijden binnen de drie jaar? Zal ik als enige erfgenaam succiesierechten moeten betalen op het bedrag dat ze nu wegschenken, of kan dit worden verhaald op die vriendin?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 31 dec 2008 11:22

Zal ik als enige erfgenaam succiesierechten moeten betalen op het bedrag dat ze nu wegschenken

Ja, tenzij U - in het algfemeen - kunt bewijzen welke bestemming dat geld heeft gekregen (opgebruikt bvb.)

, of kan dit worden verhaald op die vriendin?
Ja dus, als U kan bewijzen dat zij dat geld heeft gekregen.
Dergelijk bewijs zal U wellicht niet kunnen leveren.

In sommige gevallen kunnen de erfgenamen niets anders dan de erfenis verwerpen.

(Het zou hetzelfde zijn alsof uw ouders dat geld in de open haard hadden gegooid)

Sofietje
Topic Starter

#3 , 31 dec 2008 12:43

Niettegenstaande ik al aan mijn ouders heb gezegd dat ik er geen probleem mee heb dat zij aan die vrouw geld schonken (zij heeft veel gedaan voor de familie), ligt de kwestie bij hen toch nog gevoelig en kan ik er nauwelijks met hen over praten.

Ik blijf het echter moeilijk hebben met het feit dat ik bij een eventueel overlijden zal moeten opdraaien voor de successierechten, dit zou mij toch net iets te ver gaan.

Kan ik nu, als erfgenaam, iets ondernemen waardoor er bewijzen zijn van deze schenking?

Reclame

wanton

#4 , 31 dec 2008 14:24

U bent akkoord met de schenking.
Dan is er geen probleem als het gebeurd is meer dan drie jaar voor het overlijden.
Als dit wel binnen de drie jaar is , is de eerste vraag : is het geld van de schenking afkomstig van een bedrag dat gekend is bij de Registratie , vb. verkoop van onroerend goed , uitbetaalde (levens)verzekering of niet.
Als dit wel zo is , zal de Registratie successierechten vorderen van U , aan 3 of 9 %. Wil de vriendin die U misschien terugbetalen?
Verder : indien de schenking gebeurd is via bankoverschrijving , kunnen uw ouders nu nog een brief van schenking opmaken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”