erfenis

martine
Topic Starter

erfenis

#1 , 30 dec 2008 23:57

geachte,
de moeder van mijn echtgenote is overleden.
ze heeft eigendom(appartement) en spaargelden.
daar wij in deze materie niet zo bekent zijn zouden we eigenlijk willen weten hoe dit nu in zijn werk gaat allemaal,via notaris waarschijnlijk.
mijn echtgenoot is het enige kind thuis.
moeten wij langs een notaris en wat met de bankzaken,ik heb al gehoord dat alles geblokkeerd word.
hoe kunnen wij controleren dat alles via de notaris wel goed verloopt,we hebben van een kennis vernomen die het zelfde hebben voorgehad dat de notaris de gelden van de bank had ontvangen en maar na zes maanden heeft vrijgegeven aan de kinderen,kan dit in werkelijkheid zo zijn.
zo u kan zien staan wij tegenover dit vreemd aan en eigenlijk kunnen we op dit ogenblik goede raad gebruiken.
hartelijk dank
mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 31 dec 2008 11:14

Belangrijke vragen om te weten of een notaris aangewezen is voor de aangifte en voor de bankvrijgave:
* had ze nog een echtgenoot of was er iemand met wie ze wettelijk samenwoonde
* zo ja, hadden die een huwelijkscontract
* heeft ze een testament gemaakt (bij uw weten)
* heeft ze al schenkingen gedaan tijdens haar leven
* had ze zelf de laatste 3 jaar iets geërfd
* staat er ergens voor meer dan 50.000 eur bij één bank??

wanton

#3 , 31 dec 2008 14:18

Eerste tip : probeer de afhandeling met de bank en het beheer van de gelden te doen zonder tussenkomst van een notaris. Dit gebeurt meestal wel wanneer er meerdere erfgenamen zijn , die geen kind zijn van de overledene. In jullie geval : zelf doen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

martine
Topic Starter

#4 , 01 jan 2009 13:45

geachte,
* nee,ze was weduwe
* geen huwelijks contrakt
* geen testament
* ze heeft geen schenkingen gedaan
* niets geerfd de laatste drie jaar
* er staan wel gelden met meer dan 50.000euro bij de bank

wolf2

#5 , 01 jan 2009 18:17

De vragen "schenkingen" en "geërfd 3 jaar" bepalen de moeilijkheidsgraad van de aangifte. Aangezien die zaken er NIET zijn en er maar één erfgenaam is, wordt dat een eenvoudige aangifte die U zelf kunt doen.
Elke grootbank heeft een brochure klaar over Erfenissen, Testamenten enz. waarin voorbeelden staan van aangiften (de meeste hoofdstukken kunt U overslaan). Persoonlijk ken ik de brochure van KBC goed: dat volstaat zeker. Via de site van Financiën kunt U ook een modelaangifte downloaden met wat uitleg:

http://ccff02.minfin.fgov.be/portal/por ... l/services

Kies voor AKRED-Registratie en Domeinen
en voor Successierechten bij Thema.

Er zijn 3 manieren om rekeningen bij een bank te deblokkeren: men heeft een "akte" nodig ofwel van de
* ontvanger registratie (= als enige van de 3 gratis)
* een notaris
* de vrederechter.

De vragen "huwelijkscontract" en "testament" die ik stelde bepalen of U een attest van de Ontvanger kunt gebruiken. De voorwaarden zijn vervuld, maar als er méér dan 50.000 is bij één bank is die bank NIET verplicht het attest van de Ontvanger te gebruiken en kan ze een akte van de notaris vragen.
Ik zou het in elk geval toch proberen, het kost niets, en de ontvanger gaat voor U nazien of er een testament gekend is (anders kost U dat ook 17 eur).

De aanvraag voor een attest vindt U hier:

http://annuaire.fiscus.fgov.be/info-suc/

j.demoor

#6 , 02 jan 2009 10:48

Ik ga ervan uit dat ALLE bezittingen die de moeder nalaat behoren tot haar EIGEN vermogen en er geen testament is.

In dat geval erft haar enig kind haar hele nalatenschap in volle eigendom en zonder tussenkomst van wie dan ook.

De geblokkeerde gelden dienen vrijgemaakt door een ’akte van bekendheid’

“Art.600.Hij(=de vrederechter) geeft akten van bekendheid af aan degenen die erom verzoeken...”(Gerechtelijk Wetboek).

Zie ook : http://www.antwerpen.be/eCache/BTH/15/1 ... MyOTE.html
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”