Vraag ivm minnelijke schikking erfenis

PRT
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Vraag ivm minnelijke schikking erfenis

#1 , 18 apr 2021 19:07

Mijn vader is onlangs gestorven, toen hij in het ziekenhuis lag deed mijn broer zijn bankzaken (wel zonder vader's toestemming, maar mijn familie vond dit vanzelfsprekend) om te zorgen dat alle rekeningen betaald werden etc.

Nu zal dus binnenkort de erfenis onder ons verdeeld worden, ik vermoed dat dit bij een notaris zal gebeuren? Mijn vraag is, zal er bij de notaris ingekeken kunnen worden in de transacties van deze bankrekeningen in de laatste maanden, zodat ik kan zien of mijn broer er niets van naar zijn eigen rekening heeft overgezet?

En indien niet, hoe moet ik deze situatie aanpakken? Ik vetrouw hem wel, maar toch vind ik transparantie heel belangrijk als het om zoveel geld gaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 18 apr 2021 19:45

Vraag gewoon aan uw broer alle rekeninguitreksels aan de erfgenamen voor te leggen ter controle.
Als hij weigert, zal je naar de VR moeten

PRT
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 apr 2021 19:54

Vraag gewoon aan uw broer alle rekeninguitreksels aan de erfgenamen voor te leggen ter controle.
Als hij weigert, zal je naar de VR moeten
het kost toch veel geld om die op te vragen na overlijden? kan de notaris die niet gratis inkijken?

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 19 apr 2021 09:28

kan de notaris die niet gratis inkijken?
En jij denkt dat een notaris dat GRATIS doet?
Een notaris heeft geen toegang tot bankgegevens en moet die, zoals iedere burger, ook aanvragen en betalen

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 apr 2021 20:39

100 euro per kalenderjaar per rekening is een goeie indicatie.

Waarom denkt u dat een erfenis verdeeld wordt bij een notaris? Dat is enkel zo als u zelf een notaris vraagt om dat te doen (en hem betaalt). Maar waarom zou u dat doen?

U kan rekeninguittreksels opvragen zonder dat iemand dat weet. Als er al gesjoemeld werd, is dat 95% in de laatste twee jaar.

Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 19 apr 2021 20:56

De overtuiging dat er na een overlijden een notaris uit de lucht komt vallen lijkt echt onuitroeibaar.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”