Vallen notariskosten onder de passiva bij aanvaarding onder voorrecht van boedelbeschrijving ?

zjanonymovic
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Vallen notariskosten onder de passiva bij aanvaarding onder voorrecht van boedelbeschrijving ?

#1 , 18 apr 2021 13:13

Mijn broer is overleden en er zijn wettelijk gezien 5 erfgenamen. Wij zouden opteren voor aanvaarding onder voorrecht van boedelbeschrijving. Hiervoor zijn wij verplicht om een notaris te contacteren. Ik heb nu al meerdere uren overal rondgekeken, maar vind nergens (tenzij ik er over gezien heb) of de notariskosten, (met o.a. de kosten voor die boedelbeschrijving) onder de passiva vallen bij de boedelbeschrijving. Stel dat onverwacht blijkt dat de passiva groter zijn dan de activa, dan zouden we in dat geval met een netto nul-resultaat eindigen. Maar dat (netto nul-resultaat) klopt dan niet helemaal in het geval die notariskosten nog afzonderlijk aangerekend worden. Dus, kan er mij iemand meegeven of die notariskosten al of niet onder de passiva v/d boedelbeschrijving vallen en ,indien niet, hoe hoog deze kunnen oplopen bij een dergelijk "netto nul-resultaat" ?

Alvast bedankt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 18 apr 2021 13:27

Neen want dat zijn kosten van de nalatenschap en dus niet van de erflater.
U kunt die kosten vermijden door de erfenis te verwerpen.
De keuze is vrij, maar u aanvaardt de gevolgen van die vrije keuze....
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 apr 2021 18:34

Maar om te verwerpen... moet u bij een notaris zijn.
Die u moet betalen voor het opstellen van een akte van verwerping. Tenzij u verklaart dat dat het actief lager is dan 5.000,00 euro. Maar dat zal moeilijk zijn, want u kent het actief niet.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 apr 2021 18:56

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

zjanonymovic
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 apr 2021 13:08

Thx guys !

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”