erfrecht

mol
Topic Starter

erfrecht

#1 , 23 dec 2008 20:30

Beste,
Mijn man had een huis in Frankrijk (nu pas verkocht).Een paar jaar terug heeft hij,wegens ziekte een testament opgemaakt dat, indien hij zou sterven het huis + vruchtgebruik ervan voor zijn 2 kinderen zou zijn. Gezien het huis nu verkocht is en er in de plaats geld is vraag ik me af, indien hij nu sterft ,dit testament op het geld van toepassing is. Kom ik dan eventueel terug in aanmerking voor het vruchtgebruik van het geld? Het vruchtgebruik van het huis in Frankrijk had hij mij ontnomen bij dit testament.
Dit testament werd in Frankrijk én België bij de notaris geregistreerd.
Hartelijk dank bij voorbaat voor (de) het antwoord(en).

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 24 dec 2008 11:59

Men kan via testament de reserve van de overlevende echtgenoot beperken. Normaal bekomt die het vruchtgebruik op de nalatenschap van de overleden partner.
Sinds 1981 heeft de langstlevende echtgenoot het reservatair vruchtgebruik. Dit wil zeggen dat hij minimaal het vruchtgebruik op de helft van de nalatenschap moet krijgen. Dat deel moet evenwel minstens bevatten het vruchtgebruik van de gezinswoning en de daarin aanwezige huisraad, ook al is dat meer dan de helft.

Indien dat testament nog aanwezig is , zal U dus slechts het vruchtgebruik bekomen op de helft , met voorrang voor de gezinswoning. U bekomt slechts vruchtgebruik op geld tot de helft van de nalatenschap is bereikt.

In deze zaak is wel van belang of het huis in Frankrijk van hem was of van U beiden. Indien het van U beiden was, heeft U sowieso de helft van de verkoopprijs in volle eigendom : het is van U.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mol
Topic Starter

#3 , 25 dec 2008 09:31

beste Wanthon,

Bedankt voor dit antwoord, maar ik heb nog een vraagje. Wij zijn getrouwd met scheiding van goederen en de gezinswoning is mijn eigendom. Het huis in Frankrijk was van mijn man. Hoe gaat de verdeling dan?
Hartelijk dank bij voorbaat

Reclame

j.demoor

#4 , 26 dec 2008 13:50

Het testament verliest zijn voorwerp bij verkoop van het huis en is niet van toepassing op een voorwerp dat er niet in is vermeld,zoals de verkoopsom van dat huis.

Bij afwezigheid van testament geldt dan :
“Art.745…Zij(=de afstammelingen) erven voor gelijke delen en bij hoofden…Art.745bis.Wanneer de overledene afstammelingen...achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap…”(=Burgerlijk Wetboek).

Bij scheiding van goederen is er geen huwelijksgemeenschap.

De kinderen van uw man erven dan de blote eigendom van zijn nalatenschap
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wanton

#5 , 26 dec 2008 14:51

Ik denk dat veel afhangt van de juiste formulering in het testament. Indien er enkel sprake is van het huis in Frankrijk en dat is nu verkocht , dat de beperking niet meer slaat op het geld.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”