Erfenis vader

MaxPower
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Erfenis vader

#1 , 16 apr 2021 12:41

Mijn vader is recentelijk overleden en ik ben bezig met de administratie afhandeling.
Nu kwam ik te weten dat hij blijkbaar een huis had in het buitenland (niet-EER) doch blijkbaar heeft hij dit nooit aangegeven in zijn fiscale aangiften voor zover ik kan afleiden uit de documenten die ik ter mijn beschikking heb.

Dien ik dit buitenlands vastgoed als erfgename spontaan te melden bij de belastingen hier indien ik de die buitenlandse erfenis accepteer?
Indien ja, hoe en waar moet ik dit aangeven?
Ik vermoed dat de acceptatie van de erfenis gepaard zal gaan met een hogere belastingdruk langs mijn kant?
Enige kans op een retro-actieve belastingaanslag indien ik dit meld aan de belastingen?

Laatste vraagje: Mijn moeder krijgt normaliter binnenkort een overlevingspensioen, dient zij dit buitenlands vastgoed te melden aan de pensioendienst indien het buitenlands vastgoed op haar naam zou komen (i.p.v. op mijn naam) ? Verliest ze hierdoor bepaalde (sociale) rechten?

Dank!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 apr 2021 13:16

U moet de erfenis niet accepteren; dat is al gebeurd. Als kind heeft u al geërfd (normaal gezien de blote eigendom van de erfenis, als hij gehuwd was).

In de personenbelasting moet de vruchtgebruiker (de echtgenote ?) een "kadastraal inkomen" aangeven voor dat huis. Voor de periode na het overlijden; dus pas in de aangifte voor aanslagjaar 2022, inkomstenjaar 2021. De vruchtgebruiker kan daardoor méér personenbelasting moeten betalen.

Voor het sociale aspect moet ik passen.

MaxPower
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 apr 2021 13:56

U moet de erfenis niet accepteren; dat is al gebeurd. Als kind heeft u al geërfd (normaal gezien de blote eigendom van de erfenis, als hij gehuwd was).

In de personenbelasting moet de vruchtgebruiker (de echtgenote ?) een "kadastraal inkomen" aangeven voor dat huis. Voor de periode na het overlijden; dus pas in de aangifte voor aanslagjaar 2022, inkomstenjaar 2021. De vruchtgebruiker kan daardoor méér personenbelasting moeten betalen.

Voor het sociale aspect moet ik passen.
Ah, ok. Dank voor de toelichting.

Dus indien mijn moeder (de echtgenote) het buitenlandse vastgoed zou erven dan dient ze dit aan te geven in de personenbelasting? Hoe berekent men het "kadastraal inkomen" voor een buitenlands vastgoed of is dit afhankelijk van het land waar het vastgoed is gelegen?

Ik vrees een beetje dat indien ze dit zal aangeven, de belastingen misschien vragen zullen stellen waarom mijn overleden vader dit nooit eerder heeft aangegeven en mijn moeder hierdoor boetes zal moeten betalen.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5395

#4 , 16 apr 2021 17:15

Op,buitenlands onroerend goed moet mogelijks in,het buitenland successie betaald worden. Deze wordt dan in mindering gebracht op de belgische belasting.

Fiscus kan voor de belasting op het KI twee jaar teruggaan in de tijd (tenzij t recent langer werd - weet ik niet) Als haar inkomen laag is zal de naslag (als die er al komt) “laag” zijn. Meer en meer landen geven info over eigendommen van buitenlanders door. Dus vroeg of laat “hang je”

Over welk land gaat het?

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 16 apr 2021 17:42

Als ze in een sociale woning woont, zou het kunnen dat ze die moet verlaten

MaxPower
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 apr 2021 11:39

Op,buitenlands onroerend goed moet mogelijks in,het buitenland successie betaald worden. Deze wordt dan in mindering gebracht op de belgische belasting.

Fiscus kan voor de belasting op het KI twee jaar teruggaan in de tijd (tenzij t recent langer werd - weet ik niet) Als haar inkomen laag is zal de naslag (als die er al komt) “laag” zijn. Meer en meer landen geven info over eigendommen van buitenlanders door. Dus vroeg of laat “hang je”

Over welk land gaat het?
Mijn moeder is altijd een huismoeder geweest en heeft aldus geen inkomen. Binnenkort evenwel een "overlevingspensioen" omdat mijn vader wel had gewerkt en al enkele jaren gepensioneerd was voor hij kwam te overlijden.

Inderdaad maar hoe pak ik dit het best aan zodat zit zo weinig mogelijk kost voor mijn moeder, die het al moeilijk genoeg heeft met het plotseling overlijden?

Marokko.

MaxPower
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 apr 2021 11:40

Als ze in een sociale woning woont, zou het kunnen dat ze die moet verlaten
Gelukkig is dit niet het geval. Ze is altijd al een huismoeder geweest. Het was mijn vader die werkte en dan vervolgens op pensioen ging.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”