Erfrecht

Sweeck
Topic Starter

Erfrecht

#1 , 10 dec 2008 16:07

Beste,

Ik wou graag een vraag stellen over erfrecht.
Mijn vader is enig kleinkind en enige erfgenaam.
Nu is het zo dat zijn grootvader al veel vroeger overleden is.
Aangezien er niets verandert is in de erfenis blijf hij over als enige erfgenaam.
Mijn grootvader had heel veel fondsen aan toonder obligaties ,juwelen etc..
Alleen al na de verkoop van hun huis (waarvan we de helft gekregen hebben) en alle bouwgronden ging dit allemaal over miljoenen, de grootmoeder is echter hierna in een rustoord gegaan. (we hebben onder druk moeten verkopen, want bij een plots overlijden kregen wij alles en nu enkel de helft want toen was zij nog in leven (al die gelden zijn nu echter verdwenen).
Nu is het zo dat wij jaren in onmin geleefd hebben met zijn grootmoeder.
Bij haar overlijden in 2005 stond er niets meer op haar rekening alles was weg, enkel nog juist voldoende om de begrafenis te betalen.
En ze heeft jaren in een rustoord geleefd.
Kan dit zomaar! Alles was eigendom van onze familie en nu is alles verdwenen vermoedelijk door de zoon van mijn grootmoeder haar zus (hij is bankdirecteur).Hij was niet eens erfgenaam.
Hoelang kan je zulke zaken nagaan?
Vermoedelijk zijn er in de de 2e helft van de jaren 90 verschillende zeer rare transacties gebeurt.
Kan zoiets nagezien worden?
Mijn vader heeft als enige erfgenaam zelfs nooit een boedelbeschrijving van het huis ontvangen?
Het straffe van dit verhaal is dat die bankdirecteur ons heeft uitgenodigd op de koffie bij de begrafenis van mijn vaders grootmoeder (die wij betaalden).

Hopend op een antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 12 dec 2008 11:18

Uit ‘Mijn vader is enig kleinkind en enige erfgenaam‘ leid ik af dat uw vaders ouder die kind was van de betrokken grootouders vooroverleden is.

“Art.739.Plaatsvervulling is een fictie van de wet, volgens welke de vertegenwoordigers in de plaats, de graad en de rechten van de vertegenwoordigde treden.Art.740. Plaatsvervulling heeft, in de rechte nederdalende lijn, tot in het oneindige plaats.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Uw vader vervult dus de plaats van die vooroverleden ouder.

“Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts één kind achterlaat; een derde, indien hij twee kinderen achterlaat; een vierde, indien hij er drie of meer achterlaat....Art.920.Beschikkingen, hetzij onder de levenden, hetzij ter zake des doods, die het beschikbaar gedeelte overschrijden, kunnen na het openvallen van de erfenis tot dat gedeelte ingekort worden.”(B.W.).

Uw vader kan dus bewezen schenkingen aan derden doen inkorten.

Voor het opzoeken van bankverrichtingen zie : http://www.abb-bvb.be/gen/nl/index.html# > Praktische informatie > Opzoeken van een bankrekening na een overlijden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”