hooiland

tienne
Topic Starter
Berichten: 28

hooiland

#1 , 15 apr 2021 20:41

Dag,

Nog een vraagje ikv een erfenis.
Mijn vader had een perceel hooiland waar wij niet van wisten.
We hebben moeten rondvragen wat er daarmee gebeurt is al die jaren van zijn pensioentijd tot nu.
We zijn te weten gekomen dat x dat regelmatig gebruikt. Maar ook via via dat x dat regelmatig doorgeeft aan y en z. ter gebruik.
Ook nu dit jaar zou Y of Z al vette gestrooid hebben zonder ons medeweten. Kan dit allemaal zomaar?
Ze weten dat mijn vader overleden is en doen gewoon verder, terwijl wij niets ontvangen hebben?

Ik heb gebeld naar x en gevraagd of hij een betaalbewijs kan bezorgen, ook voor de notaris ivm successie maar dat kan hij niet geven.
Hij kan wel papieren bezorgen van bemesting (heb hem tijd gegeven tot woensdag om die te bezorgen).

Wij willen dit hooiland uiteraard verkopen maar kandidaat kopers vragen of dit 'vrij' is.
Er is geen schriftelijk contract, er is geen mondeling bewijs zonder betaalbewijs... maar hij spreekt wel van prijzij.
Een term waar wij nog nooit van hebben gehoord. Ondertussen weet ik wat het is, maar kan deze persoon dat eisen?
Mijn vader had Korsakov, hij kan evengoed illegaal dat hooiland gebruikt hebben, goed wetende dat er niemand zou gaan kijken.

Wat kan x eisen van ons in deze omstandigheden?
Wat zijn onze rechten (en plichten) in deze situatie?

dank,
Tienne
Laatst gewijzigd door tienne op 15 apr 2021 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 15 apr 2021 20:49

"Er is geen schriftelijk contract, er is geen mondeling bewijs zonder betaalbewijs.."

Is dat wel een beroepslandbouwer?
Principe: de pacht moet schriftelijk worden vastgelegd. Het geschrift kan onderhands of bij notariële akte worden opgemaakt. In sommige gevallen is een notariële akte verplicht, bijvoorbeeld bij een eerste pachtperiode van méér dan 9 jaar.

Indien hij geen contract en betalingsbewijs pacht of huur kan tonen hem verzoeken om sofort op-te-hoepelen met zijne vette.

Korte metten maken.
Laat een advocaat een brief schrijven in die zin met ultimatum.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

tienne
Topic Starter
Berichten: 28

#3 , 15 apr 2021 21:09

Bedankt Thomas.
Was ook mijn gedacht, maar het is een raar persoon, dus wil ik eerst weten waar ik sta voor ik de confrontatie aanga.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 16 apr 2021 07:41

Zal niet de eerste zijn die land waarvan hij geen eigendom of pachter is , mee onder de mest spuit en opneemt in "zijn" mestdatabank.

We hebben dat hier eerder al zien passeren.

Informeer daar ook eens of het land daar ingegeven is.


Kan allemaal in Vlaanderen - net zoals andermans grond ingeven als "jachtterrein".

tienne
Topic Starter
Berichten: 28

#5 , 16 apr 2021 11:51

ja, idd. Ik heb het al laten schrappen als jachtterrein, het is in verwerking nu.

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 16 apr 2021 19:53

Is het land afgepaald en afgesloten?
Zijn de grenzen effectief gekend. Dikwijls staat een prikkeldraad 50 cm op eigen grond dus best de grenspaaltjes zoeken.

freelance
Berichten: 2615

#7 , 16 apr 2021 21:25

Pacht kan ook mondeling afgesproken zijn , maar de pachter dient bewijzen aan te leveren , zoals betaling .
Als hij dit niet kan , heeft hij ook geen rechten ( dus geen prijzij ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”