geschenk van ouders

Berk
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

geschenk van ouders

#1 , 13 apr 2021 07:26

Beste,

ik zou graag vragen.

Mijn ouders willen mee grotere bedrag (7 000 euro) voor mijn verjaardag als een geschenk sturen.

Moeten wij deze registreren? Moet ik schenkbetasting betallen?


Kun u mee een korte uitleg in verband met regels over schenking in Belgie geven?

Alvast bedankt!

met vriendelijke groeten

Petra

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
iota
Berichten: 830

#2 , 13 apr 2021 11:56

Hangt er van af hoe rijk uw ouders zijn. Als 7000 euro geen substantieel deel is van hun vermogen, kunnen ze dat gewoon naar u overschrijven met de vermelding "Gelukkige verjaardag". Dan zeker het woord' schenking' vermijden.
Als 7000 euro wél een groot deel is van hun vermogen, kunnen ze dat ook doen. Maar als ze dan binnen de 3 jaar zouden overlijden, moet u daar erfbelasting op betalen. Als er bovendien broers of zussen zijn die niks kregen, kunnen ze inkorting vragen op uw erfdeel.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 13 apr 2021 12:19

Mijn ouders willen mee grotere bedrag (7 000 euro) voor mijn verjaardag als een geschenk sturen.

Moeten wij deze registreren?
Moet ik schenkbetasting betallen?
Neen
En neen.


Een geschenk is geen schenking
https://www.notaris.be/faq/erven-schenk ... -schenking

De cashbeperking is er niet tussen consumenten - maar een bank kan lastig doen als u daar ineens met paar duizenden € cash staat ... of als ouders ze willen af halen.
http://www.bibf.be/uploads/documents/fo ... lingen.pdf


Voor een geschenk heb je 2 voorwaarden nodig:
- ter gelegenheid van een speciale gebeurtenis (bvb verjaardag)
- in verhouding tot bezit van de schenker(s) (1% van het bezit per jaar wordt nog als normaal gezien)

Dat kan dus ook opgesplitst worden in één cadeau van papa en één van mama
Of bij meerdere gelegenheden


Als het bedrag als abnormaal groot geschenk gezien wordt, kan het een schenking worden.

Maar dan nog is er geen registratie of schenkbelasting verplicht.

Reclame

lucas123
Berichten: 483

#4 , 13 apr 2021 13:10

Waarom moet men in zo'n geval het woord 'schenking' vermijden ?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 13 apr 2021 13:20

Waarom moet men in zo'n geval het woord 'schenking' vermijden ?
Als het een (riant) geschenk is ipv een schenking kan je daardoor eventuele zever nadien vermijden

Verjaardags-cadeau dus, of cadeau ter gelegenheid van wat anders

lucas123
Berichten: 483

#6 , 14 apr 2021 06:59

Nog 1 vraagje:
Wat als men 'voor de zekerheid' het woord "lening" vermeld, maar die lening hoogstwaarschijnlijk toch niet moet terugbetaald worden, tenzij er teveel 'haren in de boter' komen of de gever bv. geld te kort komt in de (verre) toekomst ?

iota
Berichten: 830

#7 , 14 apr 2021 10:03

Nadelig voor de ontvanger, gezien alles wat u opnoemt.

lucas123
Berichten: 483

#8 , 14 apr 2021 10:10

Maar als de gever niets terug vraagt zijn er voor gever of ontvanger geen nadelen aan het woord 'lening' ?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#9 , 14 apr 2021 11:59

Bron Elfri:

Voor die mensen die dan toch liever per overschrijving het gelegheidsgeschenk overmaken, is het aangewezen om de gelegenheid wel degelijk in de mededeling van de overschrijving te vermelden en zeker niet de vermelding “schenking”, maar wel “proficiat met uw goed rapport” of “gelukkige verjaardag” of “omdat we … jaar/maanden samen zijn”…

Voor wie houdt van envelopjes, dient er rekening mee te houden dat sinds 1 januari een verhandeling in contante gelden nooit het bedrag van 3.000 euro mag overschrijden.

Dus hoe groot ook het vermogen, hou er rekening mee dat er nooit meer dan 3.000 euro in het gelegenheidsgeschenkje – envelop mag zitten.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

iota
Berichten: 830

#10 , 14 apr 2021 12:03

Maar als de gever niets terug vraagt zijn er voor gever of ontvanger geen nadelen aan het woord 'lening' ?
Jawel, het risico dat de gever of mede-erfgenamen van de ontvanger steeds kunnen terugeisen/inkorting vragen. Of schuldeisers van de erflater, mocht de resterende erfenis niet volstaan.

iota
Berichten: 830

#11 , 14 apr 2021 12:09

En waarom zou u het "voor de zekerheid" lening noemen als het een cadeau is? Je geeft een cadeau of je geeft er geen, he.

lucas123
Berichten: 483

#12 , 14 apr 2021 12:26

En wat vermeld ge bv. 30000 euro wil schenken voor de bouw van een nieuwe/eerste woning voor u dochter en haar vriend. Niet 'schenking' dus, maar wat dan wel...? Of de melding 'leeg' laten ?

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#13 , 14 apr 2021 12:56

Niets vermelden. Wel een pacte adjoint opstellen waarmee schenker en begiftigde de schenking van 30 000 EUR bevestigen.
En dan om geen successierechten te moeten betalen:
-nog drie jaar blijven leven, ofwel
-registreren en 3 percent schenkingsrecht betalen
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

lucas123
Berichten: 483

#14 , 14 apr 2021 13:26

Als ik kies voor het eerste: dus niet registreren. Heeft het dan nog nut een pacte adjoint op te stellen en zo ja waarom ?

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#15 , 14 apr 2021 13:39

Om uit te sluiten dat het een lening is.
Als het als lening wordt gekwalificeerd (dus zelfs na de periode van drie jaren) dan is het een activa (schuldvordering op de ontvanger) in de nalatenschap van de schenker waarop de erfgenamen successierechten moeten betalen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”