Erfenis op gedeelde rekening

UCLL01
Topic Starter
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

Erfenis op gedeelde rekening

#1 , 11 apr 2021 23:14

Beste,

ik heb een vraag ivm het volgende:

Toen mijn grootmoeder overleden is, is het erfdeel van mijn moeder en mijn tante (haar zus) op één aparte rekening gezet, (omdat mijn grootvader moeilijk deed en het geld zelf wou houden), met de bedoeling dat geld te gebruiken voor de onderhoudsplicht voor grootvader. Dit is zo op papier gezet met advocaat en notaris.

Mijn tante is de houder van die rekening, maar zowel mijn moeder als tante moeten wel allebei tekenen om daar iets af te halen. Maar als mijn tante zou sterven, zou mijn moeder op dat geld successierechten moeten betalen, alhoewel het grootste deel feitelijk van haar is (ze heeft er nog geld van haar zelf opgestort :roll: ).

Volgens mijn moeder heeft de bank indertijd toen een fout gemaakt en zou hier voor een speciale rekening zijn. Dit is een gewone rekening met medehouder.

Bij de bank hadden ze als oplossing de rekening in twee te splitsen, dus dat mijn moeder haar deel op een aparte rekening zou zetten op haar naam.

De vraag is of ze zo niet in de problemen kunnen komen aangezien het indruist wat toen met de notaris is vastgelegd. Het geld van mijn moeder zou dan op een aparte rekening staan, wel nog altijd bedoeld voor onderhoud van grootvader (bv thuisverpleging en dergelijke).

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 11 apr 2021 23:30

Dringend splitsen.
Nu is alles van uw tante en niets van uw moeder.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”