kosten boedelbeschrijving in deze situatie

kurt16
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

kosten boedelbeschrijving in deze situatie

#1 , 11 apr 2021 15:40

We zijn met 4 erfgenamen. Eén ervan is persoonlijk failliet verklaard en het gevolg hiervan is dat een curator dus de positie van die erfgenaam inneemt.
Door het feit en enkel door het feit dat er een curator in het verhaal komt, is er een verplichting tot boedelbeschrijving. Wat ongelooflijk onfair aankomt, is dat de kosten(ongeveer 1500 euro) van deze boedelbeschrijving (roerende goederen) over ons vier uitgesmeerd worden. Dit zijn kosten die we nooit zouden hebben gehad indien er geen gefailleerde/curator in het verhaal zat.
Ik las in het werk van https://www.law.kuleuven.be/personal/ms ... srecht.pdf (M. Storme - Mr. Leen De Keyser) dat - indien de kosten worden opgelegd (door de wet?) aan 1 enkele persoon - deze dan exclusief ten laste van deze persoon zijn. In de cursus wordt het verhaal van de vruchtgebruiker gegeven. In ons geval legt de (faillissements)wet aan de curator op om een boedelbeschrijving op te (laten) maken. Dan zouden toch kosten voor curator (boedel faillissement) moeten zijn?
Heeft iemand iets soortgelijk voorgehad of weet van een vonnis/arrest van zo een situatie?
Curator dreigt ermee dat als we niet akkoord gaan, hij het voor Rechtbank brengt (en er nog meer kosten bijkomen en het nog langer aansleept...)
Voelt bijzonder onrechtvaardig aan.

Dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 11 apr 2021 17:50

Curator moet ervoor zorgen zoveel als mogelijk geld uit deze faling te halen, vandaar zijn poging om jullie een deel te laten betalen. Neem een raadsman, maar dat kan natuurlijk meer kosten.
Als het voor de rechtbank komt krijgt curator mogelijks ongelijk. Dat weet hij ook wel, maar hij speculeert erop dat jullie zullen toegeven.

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 11 apr 2021 18:11

Volgens mij moeten die kosten afgehouden worden van het erfdeel van de erfgenaam met schulden.
Jullie zijn geen vragende partij.
Wie vraagt betaalt.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

kurt16
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 apr 2021 08:01

Geachte(n).

Alvast bedankt voor jullie reactie. Klopt idd dat curator chantage van "als hij raadsman erbij haalt, dan kost het hem sowieso meer.....".

Wat ik graag zou willen weten: ben ik nu echt eerste die zich daarover vragen stelt? Dat kan ik niet geloven. M.a.w. is zoiets nooit eerder aan een rechtbank voorgelegd geweest en kan bijgevolg iemand mij een afschrift van vonnis/arrest bezorgen?

Dank

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”