overlijden moeder

nischa16042013
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

overlijden moeder

#1 , 10 apr 2021 22:35

mijn ma is overleden. mij ouders hadden 4 kinderen .
mijn zus is overleden we zijn nu met 3.
mijn vader leeft nog Mijn zus had 1 dochter meerderjarig en onder bewindvoering. Mijn ouders hebben geen eigendom alleen spaarboekje met 16000 euro
hoe gaat dit nu verder pa heeft het volledig vruchtgebruik van de gelden ze zijn getrouwd met gemeenschap van goederen en hebben een gezamenlijke spaarrekening heeft de kleindochter recht op op en erfdeel ? ma was de grootmoeder hoe werkt dit blijkbaar moet dit via een notaris gaan en wie moet dit betalen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 10 apr 2021 23:05

De drie kinderen en het kleinkind erven ieder 2000 EUR in naakte eigendom.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 apr 2021 21:32

Een (gratis) attest van erfopvolging van de FOD Financiën kunt u niet krijgen, aangezien er een erfgenaam is die onder bewind staat. U moet dus een (betalende) akte van erfopvolging bekomen van een notaris (naar keuze) om de gelden van de rekening vrij te maken.
Ik denk niet dat er een notaris vereist is om die gelden nadien te verdelen onder de 5 erfgenamen.

Reclame

loeki
Berichten: 267

#4 , 12 apr 2021 06:11

De drie kinderen en het kleinkind erven ieder 2000 EUR in naakte eigendom.
Moet ge de helft (€8000) niet delen door 5?!
3 kinderen, 1 kleinkind (ipv de overleden dochter), de echtgenoot

Dus €1600 per persoon?!

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 apr 2021 07:44

De drie kinderen en het kleinkind erven ieder 2000 EUR in naakte eigendom.
Moet ge de helft (€8000) niet delen door 5?!
3 kinderen, 1 kleinkind (ipv de overleden dochter), de echtgenoot

Dus €1600 per persoon?!
Nee, waarom?

Echtgenoot ontvangt het deel van het spaarboekje dat van hem is, maar is geen erfgenaam van blote eigendom.

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 apr 2021 12:46

Loeki, wat u beschrijft bestaat in Nederland en noemt een kindsdeel. De langstlevende echtgenoot krijgt evenveel uit de erfenis als elk kind in volle eigendom.
Dat heeft in België ook bestaan maar ik weet niet of de Cinquantenaire dan al gebouwd was.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”