Nalatenschap

Bruno21
Topic Starter
Berichten: 25

Nalatenschap

#1 , 06 apr 2021 22:03

Beste mensen,

Mijn moeder is overleden. De laatste jaren had ik met haar geen fysiek contact door bepaalde omstandigheden. Mijn broer heeft mij van haar dood na vijf dagen hiervan op de hoogte gesteld. De bankkluis die zich in de woning bevond was op enkele minderwaardige stukken na leeg. Het baar geld en een 18karaatszakhorloge zijn verdwenen...Mogelijk nog andere bankzaken...

Mij wordt nu verweten dat ik moeder verwaarloosd heb en ze daarom mij zo laat op de hoogte hebben gebracht van haar overlijden.

Achter mijn rug om werd een notaris en een schatter i.v.m. de echtelijke woning aangesteld (250 euro zonder btw). Ik mag van mijn schoonbroer geen commerciële schatter laten komen omdat dit de prijs de hoogte zou injagen. Ik vermoed dat ze dat willen omdat hun kleindochter (van mijn broer en zijn vrouw) het huis van mijn moeder graag zouden kopen.

Echter, ik zou graag willen dat het huis zo veel als mogelijk opbrengt, voor mezelf en voor mijn kinderen.

Ik wil graag mezelf en mijn kind beschermen, welk advies geven jullie mij?
Met dank,
Bruno.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
josciscojos
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 apr 2021 04:11

Laten schatten door de Vlaamse overheid, indien onroerend goed gelegen is in Vlaanderen.
Prijs 0 Euro.
En is tevens een bindende schatting voor de successie .

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 07 apr 2021 06:38

Laten schatten door de Vlaamse overheid, indien onroerend goed gelegen is in Vlaanderen.
Prijs 0 Euro.
En is tevens een bindende schatting voor de successie .
Vlaamse overheid schat niet gratis. Schat helemaal niet. Heeft een lijst van erkende (te betalen) schatters wiens schatting zal aanvaard worden in de successieaangifte.

Je kan je eigen notaris aanstellen om je belangen te verdedigen maar ook dit kost je geld. Je kan ook op uw kosten een tegenschatting laten doen om sterker te staan.

Wat verdwenen is is verdwenen. Je zal moeten kunnen bewijzen dat het na haar dood verdwenen is; wat meestal moeilijk is....

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 07 apr 2021 10:12

Opletten voor geringschatting in de aangifte van de erfbelasting ... Wat aangegeven wordt moet vooral realistisch zijn.

Jij zal de erfenis ook moeten aangeven - en op belast worden.
Apart of in één aangifte met je broer (is niet verplicht)

Bij geringschatting riskeer je boetes - bovenop de erfbelasting.


De Vlaamse overheid rekent niets voor de erkende schatting - maar die erkende schatters sturen wel hun rekening ;-)

En als die hoog schat, hang je er aan vast ...

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 apr 2021 12:45

De Vlaamse belastingdienst schat wel degelijk onroerende goederen als de erfopvolgers dat vragen.
Gratis.
Sinds 1/4/2019.
Bindend (dit wil zeggen dat u nadien zonder fiscale gevolgen mag verkopen voor méér).

Ook de lijst met erkende schatters bestaat nog; daar kan men ook voor kiezen.
Betalend.
Bindend ALS u het verslag toevoegt aan de aangifte van nalatenschap. Dat is een keuze die men nog kan maken als het verslag af is.

***************

Over de bankzaken mag u niet klagen, want daar kunt u handelen. U heeft recht op de rekeninguittreksels van de laatste 10 jaar. Betalend. Begin bij Febelfin.

Achter uw rug werd een notaris aangesteld... Ook hier kunt u handelen. Door zelf een notaris te raadplegen.

U mag geen schatting doen... Nog iets waar u kunt handelen. U vraagt zelf een schatting en betaalt ze zelf (of via Vlabel gratis - foto's van binnen en buiten volstaan).

Uiteraard dient u uw aangifte alléén in.

Pfff werk werk werk op de plank. Straks zal u het zich nog beklagen dat u de vraag gesteld heeft.
Eén motto: een erfenis komt vanzelf; het werk nadien moet u er bij nemen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”