Gedeeld vruchtgebruik, onenigheid.

Saskia.jir
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Gedeeld vruchtgebruik, onenigheid.

#1 , 31 mar 2021 23:56

Door het overlijden van mijn grootmoeder heb ik samen met mijn 2 zussen haar huis geërfd. Mijn vader is drie jaar geleden gestorven. Het vruchtgebruik over dit huis is verdeeld onder ons drie en onze moeder, wij ( de drie zussen) zijn naakte eigenaar. Het is altijd de bedoeling geweest dat mijn moeder naar dit huis zou verhuizen, zij heeft daar ook al verschillende kosten in gedaan. Nu blijkt dat 1 van mijn zussen hierover moeilijk zou willen doen, de relatie tussen haar en ons is al een hele tijd erg slecht. Heeft mijn moeder het recht om daar toch gaan te wonen, en wat met de kosten die gedaan moeten worden om het huis op te frissen? Wij vermoeden dat het de bedoeling van mijn zus is om moeder er eerst alle kosten in te laten doen, en om haar dan proberen eruit te krijgen. Ze heeft ook een sleutel van de woning geëist als mede-eigenaar, waar ze uiteraard recht op heeft, maar geeft haar dat ook het recht om die woning zomaar te betreden als onze moeder daar woont?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 01 apr 2021 00:03

Uw moeder kan daar maar gaan wonen mits akkoord van haar drie dochters.
Want ze heeft geen volledig vruchtgebruik en het is niet haar gezinswoning.
Bovendien kan elke dochter huur eisen ten belope van haar aandeel in het vruchtgebruik.
Als één van de zussen dat wil zal het huis zelfs verkocht moeten worden.
Indien uw moeder in dat huis gaat wonen (domicilie) is ze niet verplicht jullie een sleutel te geven.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 apr 2021 13:16

"Door het overlijden van mijn grootmoeder heb ik samen met mijn 2 zussen haar huis geërfd. Mijn vader is drie jaar geleden gestorven. Het vruchtgebruik over dit huis is verdeeld onder ons drie en onze moeder, wij ( de drie zussen) zijn naakte eigenaar. "

Er ontbreekt iets aan deze tekst. Hoe kan door één erfenis een vruchtgebruik op een huis verdeeld raken over mensen uit twee generaties?

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 01 apr 2021 13:20

Het overlijden van de vader van TS zit daar zo goed als zeker voor iets tussen.
Waarschijnlijk had die al geërfd van zijn vader, grootvader van TS.
Enz.
De moeder van TS heeft vermoedelijk de helft van het vruchtgebruik.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 02 apr 2021 11:50

Vader -enig kind- was bij zijn overlijden blote eigenaar van de helft, zijnde diens vaders deel. Bij overlijden van grootmoeder krijgt zijn weduwe het vruchtgebruik van die helft. Grootmoeders deel gaat naar de kleinkinderen in volle eigendom.
Moeder doet best geen grote kosten in die woning. Zij kan er gaan wonen, maar zou moeten een halve huur betalen aan haar kinderen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

eylis
Berichten: 8840

#6 , 02 apr 2021 12:12

Het is dus belangrijk na te gaan of het wel klopt dat de zusters ook een helft van het vruchtgebruik delen (elk 1/3e van 1/2..?) en dat ze samen ook nog eens naakte eigenaar zijn van de helft, waarvan de moeder dan het vruchtgebruik heeft. (Al lijkt me dat niet te kloppen) Maar als het zo is, dan moeten alle partijen voor een deel instaan voor het onderhoud en vaste lasten van het pand. Op die manier kan je de zus wel een kostenplaatje maken van wat ze zelf toch moet investeren in de woning en wat ze nog moet betalen in wat de moeder al heeft geïnvesteerd in de renovatie (die de waarde van het pand deed stijgen...) Inderdaad zou de moeder dan aan elke dochter 1/3e van 1/2e van een huishuur moeten betalen. Stel dat de woninghuur zo'n 780 euro per maand waard is: dan moet ze aan de dochter 130 euro per maand. Klopt mijn redenering?

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 02 apr 2021 13:03

De moeder zal met zeer hoge waarschijnlijkheid de heft van het vruchtgebruik hebben (verkregen via haar overleden echtgenoot). Ze zal dus een halve huur moeten betalen aan de andere vruchtgebruikers/volle eigenaars.

En dan zijn de dochters geen vruchtgebruikers maar ieder volle eigenaar van hun aandeel in de woning + blote eigenaar van de helft waarvan de moeder het vruchtgebruik heeft. Kosten dienen dan ook betaald volgens die gegevens.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”