Testament uitgevoerd na overlijden?

XXX123
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

Testament uitgevoerd na overlijden?

#1 , 30 mar 2021 09:41

Hi, ik ben alleenstaande, geen kinderen, en ook al mijn halve leven geen contact meer met de familie en zou alles na willen laten aan goede doelen. Maar hoe verzeker ik me er van dat dit testament bij mijn overlijden ook uitgevoerd zal worden?
Wie gaat er na gaan of er een testament is als enkel de notaris op de hoogte is? Wat als bij mijn overlijden niemand van de wettelijke erfgenamen navraagt of er een testament is? Of moet ik gewoon de bank of de gemeente op de hoogte brengen?

Ik heb me al suf gezocht naar een antwoord op mijn vraag maar kom niet verder dan dat de nabestaanden kunnen opvragen of er een testament is...?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 30 mar 2021 11:47

Spreek iets af met uw notaris
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Sirkii
Berichten: 5395

#3 , 30 mar 2021 12:00

Een geregistreerd testament komt “automatisch” boven water: als de wettelijke erfgenamen een attest van erfopvolging aanvragen bij registratie dan zullen ze dat niet krijgen omdat er een geregistreerd testament is zodat een notaris moet tussenkomen om een “akte van erfopvolging” op te stellen.

Enkel bij een eigenhandig geschreven testament die je aan een of meerdere vertrouwenspersonen in bewaring geeft is er het risico dat het testament nooit boven water komt.

Reclame

XXX123
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 mar 2021 13:06

Hi Sirkii, bedankt voor je snelle en duidelijke antwoord. Dan ben ik gerustgesteld. Ik ga gelijk een afspraak bij een notaris maken :) Merci!


Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”