Erfenis invaliditeit

Ivan Ijz
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Erfenis invaliditeit

#1 , 25 mar 2021 15:18

Beste,

Na het overlijden van mijn vader erf ik een huis en een hoop spaargeld.
Ik ben 53 en ik ben 66% invalide.
Hoe kan ik uitrekenen hoeveel erfbelasting ik moet betalen en wat er overblijft?
Ps: ik ben de enig kind

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 25 mar 2021 18:02

Hoe verliep de erfenis toen je moeder overleed? Als er geen huwelijkscontract was erfde je toen al de helft in blote eigendom zodat je nu de andere helft erft. Als er een “langst leeft al heeft” huwelijkscontract was dan erf je nu alles en moet je op alles successie betalen ipv op de helft.

Tarief in rechte lijn: 3% op de eerste 50 k€, dan 9 tot 250k€ en 27% op wat daarboven zit. Ook wat kortingen. Roerend en onroerend apart. Ws betaal je t best een notaris om de aangifte te doen maar als je wat beslagen bent en er is geen testament dan kan je dat perfect zelf doen.

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 25 mar 2021 18:18

Ook rekening houden met het abattement waar TS wegens 66 percent invaliditeit recht op heeft:

Wat een gehandicapte persoon erft, wordt aan de voet van het toepasselijk tarief van het successierecht bij overlijden vrijgesteld tot beloop van een bepaalde som. Deze som wordt bekomen door toepassing van de volgende formule:

bij verkrijgingen in rechte lijn, tussen echtgenoten en samenwonenden:

(3.000 euro) x (cijfer aangeduid volgens de leeftijd van de verkrijger)

Bij een verkrijging in rechte lijn, tussen echtgenoten en tussen samenwonenden wordt het bedrag van de vrijstelling eerst toegerekend op het netto-onroerend aandeel en bij uitputting van dat aandeel vervolgens op het netto-roerend aandeel.

Het genoemde cijfer bedraagt:

18 bij een leeftijd van 20 jaar of minder

17 bij een leeftijd boven de 20 en tot 30 jaar

16 bij een leeftijd boven de 30 en tot 40 jaar

14 bij een leeftijd boven de 40 en tot 50 jaar

13 bij een leeftijd boven de 50 en tot 55 jaar

11 bij een leeftijd boven de 55 en tot 60 jaar

9,5 bij een leeftijd boven de 60 en tot 65 jaar

8 bij een leeftijd boven de 65 en tot 70 jaar

6 bij een leeftijd boven de 70 en tot 75 jaar

4 bij een leeftijd boven de 75 en tot 80 jaar

2 bij een leeftijd boven de 80 jaar
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”