info ivm erfenis

Depof78
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

info ivm erfenis

#1 , 24 mar 2021 14:49

Hallo iedereen,

Ik heb een vraag ivm erfenisrecht.
Mijn opa is begin dit jaar gestorven, mijn oma is al geruime tijd overleden.
Nu hadden zij 3 kinderen, waarvan 1 kind onze moeder is.
Helaas is onze moeder ook reeds gestorven en onze vader ook al geruime tijd.
Dus ik en mijn 2 broers nemen de plaats van onze mama in ivm de erfenis.
Nu had mijn opa nog een woonst en auto end, en hebben mijn 2 nonkels besloten om alles via de notaris te doen.
Wij waren hier mee akkoord, voor de minste miserie.
Maar nu komt mijn vraag.
ondertussen zijn mijn 2 nonkels de woning aan het leegmaken, en hebben ze de auto reeds verkocht aan wie en voor hoeveel weten we niet.
Alsook hebben ze al wat elektro verkocht zoals tv en ijskast enz.
Kan dit zomaar? moeten ze geen toestemming vragen aan 1 van ons ook? Aangezien wij toch mede erfgenaam zijn.
Is het dan niet de bedoeling dat iedereen hiermee akkoord gaat?
Want nu gaan ze de woning laten schatten door een landmeter, maar wat als wij niet akkoord gaan met de prijs die ze gaan vragen?
Of kunnen zij dat onder hun 2 gewoon zo beslissen, aangezien wij maar kleinkinderen zijn.
Het gaat ons niet om het geld, maar zouden wel willen dat het eerlijk verloopt!! uiteindelijk moest onze moeder nog geleefd hebben zou zij evenveel recht hebben op dit alles. En moeten ik en mijn broers mee de successierechten betalen.
Ik heb reeds naar de notaris gebeld om daar info te winnen, maar tot op heden heeft deze mij nog niet terug gebeld.
En ik wil nu ook niet de onruststoker worden als dit voor niks nodig is.
Dus daarom hoop ik hier op wat nuttige info.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 24 mar 2021 16:55

Is het dan niet de bedoeling dat iedereen hiermee akkoord gaat?
Dat is de bedoeling ja
En dat wat reeds verkocht is, ook bij in de nalatenschap terechtkomt

Jullie -jij & 2 broers- hebben daarop (tesamen) evenveel aanspraak als je nonkels.


Bedenk anderzijds ook dat die spullen weg moeten als jullie de woning willen verkopen.
(Het moet niet echt, maar niemand koopt graag een woning die ze nog moeten leegmaken)

Iemand "moet" het dus opruimen ...

Depof78
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 mar 2021 19:59

Nee dat snappen we ook dat ze moet leeg gemaakt worden. Maar wilden gewoon weten of wij ook recht hebben op inspraak ivm verkoop van spullen end...
Hebben al aangeboden om
Mee te helpen met alles leeg te maken, maar is niet nodig voor hun.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 25 mar 2021 06:51

Nee dat snappen we ook dat ze moet leeg gemaakt worden. Maar wilden gewoon weten of wij ook recht hebben op inspraak ivm verkoop van spullen end...
Tuurlijk
Die zijn voor 1/3 van jou en je broers ...
Hebben al aangeboden om
Mee te helpen met alles leeg te maken, maar is niet nodig voor hun.
Veel kans dat wat er van waarde was, dan verdwenen is en/of "niets opbracht" ...

Depof78
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 mar 2021 10:14

Ja ik ga morgen nog eens lang de notaris gaan en horen hoe het zit. Want nu komen we juist te weten van vrienden dat de woning te koop staat uit de hand. En wij weten van niks zelfs geen prijs waarvoor het te koop staat.

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 mar 2021 11:45

1) Heeft u die notaris ook aangesteld?
Er bestaat niet zoiets als "de notaris van een erfenis" (behalve als de rechtbank dat oplegt).
Drie erfgenamen kan ook drie notarissen betekenen.
Het is dus misschien niet "uw notaris".

2) Spreekt u niet met uw nonkels?

3) Waarom zit u zo lang stil?
Het huis is al leeg; de inboedel is weg; de auto verkocht.
Is dit bericht op het forum uw eerste actie?

Depof78
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 mar 2021 11:59

Dag Gaby,

We hebben allemaal dezelfde notaris ik mijn broers en nonkels.

Wij spreken met onze nonkels.

Zo lang stil.
Notaris is sinds januari ermee bezig.
Hebben toen mail gehad met verschillende vragen ivm huwelijk contract etc.
Dit is voor mij en mijn broers allemaal wat nieuw deze materie. Bij onze ouders was dit simpel.
Was ook geen eigen woning toen bij betrokken
Maar bij mij en mijn broers is er niet echt iemand die nu het voortouw durft nemen. Om al zeker niet als geldwolf ofzo willen afgeschilderd te worden. Feit is dat ze sinds 2 weken dus bezig met met de auto en inboedel en dat we dit nu sinds deze week dus te weten zijn gekomen.
Er is een nonkel dat is gebeld heeft met mijn broer en dat toen zij, van we zijn aan het ruimen en zullen binnenkort wel afspreken om allemaal samen wat te ruimen. En hij wist toen te vertellen dat de auto al weg was. Mijn broer heeft hier geen vragen bij gesteld.
Dus tot begin deze week waren wij van de veronderstelling dat gewoon de notaris er mee bezig was.

En heb enkele jaren geleden ook eens 1 vraag gesteld. Maar das al.

Maar morgen kom ik met mijn broers samen en gaan we het er over hebben. Want zouden toch graag mee betrokken worden bij alles.
En na alles hier te hebben gelezen is dit zeker het geval aangezien wij nu mede eigenaar zijn van de woning.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 25 mar 2021 18:21

Normaal zouden de erfgenamen tesamen de nalatenschap moeten vaststellen ...

Wat er is van onroerend goed en banktegoeden, dat gaat via notaris

Andere bezittingen bekijk je normaal samen met de andere erfgenamen:
Wil iemand iets hebben :?:
Hoe verdeel je dat :?:
Wat met de rest :?: (verkopen, weggeven kringloop, containerpark , ... )

Maar bij mij en mijn broers is er niet echt iemand die nu het voortouw durft nemen.
En dan regelen de nonkels alles ... achter jullie rug

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”