Stallen erven met aanpalende woning die er niet meer bij hoort

tienne
Topic Starter
Berichten: 28

Stallen erven met aanpalende woning die er niet meer bij hoort

#1 , 22 mar 2021 19:04

Beste,

Samen met mijn broers en zussen erven wij stallen/koer van een hoeve. De hoeve is een L vorm en vooraan is het huis aan de stallen verbonden.
Door een scheiding van mijn ouders heeft de toenmalige vriendin van mijn vader het huis gekocht zodat hij kon blijven wonen.
Die vriendin is al 20 jaar geleden overleden, mijn vader bleef er wonen met vruchtgebruik.
De woning blijkt nu geweigerd te zijn door de gekende erfgenamen, dus de familie van die vriendin (haar broer en zus, geen kinderen aanwezig).
De hele familie woont in Frankrijk, maar we hebben geen weet of men verder gezocht heeft dan de dichte familie.
Hoe kunnen wij nu te weten komen van wie het huis is?
Van een bank (had ze een lening lopen voor het huis??)
Van andere familieleden die niet op de hoogte zijn?
Of van de staat, daar er geen gekende erfgenamen zijn?

Wij zouden de kandidaat koper toch graag kunnen zeggen waar hij moet zijn om het huis dat bij de stallen hoort aan te kopen.

Alvast bedankt voor de hulp.
Tienne

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 22 mar 2021 20:05

De notaris kan dat voor u opzoeken.

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 mar 2021 06:21

Vlabel zal op zoek gaan naar erfgenamen.
Indien ze er geen vindt, zal ze vragen aan de Belgische staat of die de erfenis wil. De Staat zal dan opnieuw zoeken naar erfgenamen. Als ook de Staat er geen vindt zal die normaal gezien aanvaarden en openbaar verkopen. Als de Staat het niet wil, zal Vlabel een curator laten aanstellen om het openbaar te verkopen.
Twee jaar geduld hebben dus.

Reclame

tienne
Topic Starter
Berichten: 28

#4 , 23 mar 2021 21:43

ok bedankt voor de info!
De notaris komt trouwens niet verder dan 'onbeheerd nalatenschap' dus daar werden we niet veel wijzer.
Hij redeneerde ook, het is niet bij het erfdeel dus niets van aan trekken, maar ja, zo zien wij het niet naar verkoop toe later.


Bedankt!
Tienne

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”