gedeeltelijke aanvaarding erfenis

malaika
Topic Starter
Berichten: 4

gedeeltelijke aanvaarding erfenis

#1 , 21 mar 2021 07:19

Mijn vader is overleden. Ik ben enig kind. Mijn moeder leeft nog. Zij heeft het vruchtgebruik van de ouderlijke woning en ik de blote eigendom van vaders deel.
Ik zou echter het geld van mijn vaders deel aan haar wiilen overlaten daar ik vind dat ze daar beide voor gewerkt hebben en dat zij daar recht op heeft. Kan dit dat ik de erfenis gedeeltelijk aanvaard enkel de onroerende goederen maar niet de roerende goederen. Er zijn geen schulden.
Moet ik dan toch erfenisrechten op de roerende goederen betalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 21 mar 2021 08:41

Eerst en vooral: innige deelneming.

U heeft geen keuze om slechts een deel te aanvaarden: alles of niets.
U kunt wel afspreken met uw moeder dat zij de lasten draagt van het deel van de erfenis die u aan haar zou wensen over te laten.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 21 mar 2021 09:06

Mijn deelneming
Ik zou echter het geld van mijn vaders deel aan haar wiilen overlaten daar ik vind dat ze daar beide voor gewerkt hebben en dat zij daar recht op heeft.
Dat los je anders op

Zet die centjes op een aparte rekening op jouw naam (nalatenschaps-rekening "naam vader") waar je verder niets mee doet.
Interesten -oftewel "vruchten"- stort je door naar je ma.

Als je die rekening bij een andere bank zet dan waar je nu bij zit, dan kan men bij toegang tot die rekening, jouw (andere) rekeningen niet zien, noch er iets mee doen. :idea:

Je geeft je ma toegang (eventueel volmacht) tot die rekening.
:arrow: Officieel jouw bezit, maar je ma kan er over beschikken indien nodig

Kan dit dat ik de erfenis gedeeltelijk aanvaard enkel de onroerende goederen maar niet de roerende goederen.
Neen
Moet ik dan toch erfenisrechten op de roerende goederen betalen?
Ja

En als je de roerende goederen officieel terug aan je ma geeft, of gewoon maar op een rekening op hààr naam laat staan, betaal je als zij overlijdt wéér erfbelasting op wat er overschiet, op hetzelfde geld dus ... :!:

Bovendien zal het totale bedrag mogelijk hoger liggen dan nu, waardoor je mogelijk ook in een hogere schijf van de erfbelasting terechtkomt en nog meer betaalt .

Niet doen dus :!:

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 21 mar 2021 11:16

Zoals Inazuma zegt: laat je moeder met een volmacht op de aparte rekening de gelden gebruiken om bijvoorbeeld de onkosten (onderhouds/belastingen) van de woning te betalen. Want die zijn ten laste van de vruchtgebruiker. Op die manier blijft het onroerend goed intact en eventueel verhuurbaar als uw moeder naar een RVT zou willen gaan. (Waarmee ze dan een extra inkomen heeft). Het gebeurt namelijk zeer vaak dat een vruchtgebruiker niet de nodige middelen heeft voor het onderhoud van een woning waardoor het pand daarna in verwaarloosde staat overgeërfd wordt. Terwijl het de plicht is van de vruchtgebruiker het pand in goede staat te bewaren.
U kan ook samen afspreken dat u uw erfbelasting op uw vaders deel met het geld van de aparte rekening mag betalen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”