DNA test vastleggen in testament?

dlan
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

DNA test vastleggen in testament?

#1 , 19 mar 2021 18:40

Ik verwijs bij deze vraag ook naar mijn ander topic voor meer info om dit hier niet te herhalen viewtopic.php?f=50&t=118486

Concreet : heb altijd getwijfeld als ik de biologische vader wel was van de jongste dochter, die wil mij niet meer kennen en is geadopteerd door haar stiefvader (= gewone adoptie wegens meerderjarigheid).
Dit komt na deze procedure meer en meer naar boven en hier en daar lichtpuntjes van zware twijfel, voorvallen met ex enz tijdens huwelijk.

Ik stel dus testament op dat ik "alles" nalaat aan oudste dochter. Maar jongste dochter kan "vordering tot inkorting" = wettelijk erfdeel opeisen via rechtbank.

Kan ik in dit testament (wel bij notaris) voor de zekerheid ook laten opnemen dat een DNA test moet uitwijzen ten overstaan van de notaris (voor openvallen erfenis) dat beiden dochters zijn van dezelfde -biologische- vader (van mij dus)?

Zoja, graag meer uitleg en wat te vermelden in testament want ik vermoed dat een notaris dat niet zo dikwijls voorgeschoteld krijgt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 19 mar 2021 20:38

Beste

Erfrecht

Bij gewone adoptie behouden de geadopteerde en zijn afstammelingen al hun erfrecht in hun oorspronkelijke familie. Daarnaast verkrijgen zij op de nalatenschap van de adoptant(en) dezelfde rechten als een kind geboren uit de adoptant daarop zou hebben.

De geadopteerde verkrijgt echter geen enkel recht op de nalatenschap van de bloedverwanten van de adoptant(en).

Bij een volle adoptie worden alle banden met de oorspronkelijke familie verbroken. Het ouderlijk gezag en de ouderlijke plichten van de oorspronkelijke ouders houden op te bestaan, evenals de erfrechtelijke aanspraken tegenover de oorspronkelijke familie. (Tremmery.be)


Het begrip 'bezit van staat' wijst op een geheel van feiten die erop duiden dat men zich steeds als ouder heeft gedragen, en dat ook de buitenwereld de betreffende persoon steeds als ouder heeft beschouwd.

Het bezit van staat is een grond van onontvankelijkheid in elke procedure tot betwisting van het ouderschap. Als men zich steeds als ouder ten aanzien van het kind heeft gedragen en men werd door de omgeving steeds beschouwd als ouder van het kind, kan de vastgestelde afstammingsband niet betwist worden.

Samengevat :dergelijke testamentaire beschikking is waardeloos.
Zelfs indien een DNA staal zou afgenomen worden (en de dochter moet dat niet toe staan) en onderzoek zelfs zou uitwijzen dat u geen biologische vader bent, dan nog blijft u vader door ‘bezit van staat’.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

eylis
Berichten: 8840

#3 , 20 mar 2021 10:06

Maw: bij de geboorte bent u aangegeven als wettelijke vader. Of u nu werkelijk de biologische vader was of niet, doet niet af aan het erfrecht dat geldt voor de wettelijke band. Enkel wanneer uw dochter zou procederen voor een rechtbank met DNA van haar biologische vader en DNA van u om te bewijzen dat u dat niet haar biologische vader bent, kan zij wel bijvoorbeeld de erkenning opeisen van haar biologische vader. Maar ze blijft wel uw naam dragen. Cfr. De Delphine-zaak: zij draagt nog steeds de naam van haar wettelijke vader en erft van hem.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 mar 2021 14:03

U kan best bij leven laten vaststellen of u de biologische vader bent. Ik raad u aan om het verschil tussen biologische en wettelijke vader te bestuderen. Ik raad u dan ook aan om bij leven nog alle stappen te ondernemen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”