Vordering tot inkorting

dlan
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Vordering tot inkorting

#1 , 19 mar 2021 18:20

Situatie : vader, gescheiden, 2 meerderjarige dochters A en B, waarvan B werd geadopteerd (gewone adoptie >21 j ) door stiefvader op haar verzoek.

B wenst geen contact meer noch met vader (echtgescheiden en alleenstaand) noch haar zus A verder te kennen in de toekomst (invloed moeder) en heeft via deze procedure ook een andere familienaam bekomen van stiefvader. A onderhoudt wel het correcte contact met haar vader.

In notaris.be las ik het artikel : "Kan je één van je kinderen onterven"
Hierin :
-Formeel kan een ouder zijn kind onterven maar het risico bestaat dan wel dat het kind zijn deel van de erfenis zal opeisen.
-Je kan als ouder "formeel" je kind onterven door een testament op te stellen
-Als B (benadeeld kind) bij het afwikkelen van de nalatenschap er voor kiest om het daarbij te laten dan is het kind onterfd
-Wil B haar rechten laten gelden kan dat met een "vordering tot inkorting bij de rechtbank" (zodat B haar minimum erfdeel kan krijgen = hier 25%)
-De wet voorziet geen automatische bescherming van benadeelde kind(eren), die moeten tot minnelijk akkoord komen met .... (=A) of een procedure starten "vordering tot inkorting". A wil niet tot minnelijk akkoord komen (nu al bevestigd door haar want zus B liet haar ook vallen en verbrak alle contact)

Vader (ik) stelt dus een testament op dat hij "alles" nalaat aan dochter A (en komt na 10-20-30-40 jaar te overlijden)

Vragen :
-kan A alleen de akte nalatenschap (laten) opstellen en rechtsgeldig tekenen
-hoe verloopt zo'n procedure (welke rechtbank, aanvraag, verloop, ingewikkeld, enz...) "vordering tot inkorting"
-voor wie zijn de kosten van de procedure (B doet verzoekschrift uiteraard), moet dochter A dan automatisch advocaat nemen
-bij verlies procedure door A moet deze RVP betalen en hoeveel (is dit afhankelijk van deel erfenis dat 25% = ruim >150.000€ zal zijn dus zeer hoog bedrag rechtsplegingsvergoeding of een vastgesteld bedrag gelijk aan ...?)
-wordt A altijd "automatisch" in het ongelijk gesteld door de rechter met aanbrengen dat het de volledige wens was van de vader alles na te laten aan dochter A met testament en wegens adoptie dochter B bewezen met akte gemeente/vonnis
-hoe lang kan dochter A procedure aanvatten (er is geen contact meer, woont ver doch in België en misschien naar buitenland, dus hoe komt zij mijn overlijden te weten want heeft met mijn familie met niemand nog contact), is er verjaring en welke termijn?
-alle verdere info is welkom

Ik wil dochter A ook niet na mijn overlijden met een ellenlange, peperdure (?) procedure/boete/RVP/... opzadelen, is uiteraard bevoordeeld maar wenst ook geen contact meer met zus B
Maar het totale maximum wil ik wel aan haar toebedelen als enige die als kind/dochter correct handelt en voor mij zal zorgen als ik oud(er) en zorgbehoevend word.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 mar 2021 15:58

Verjaart na 10 jaar.
Rechtbank zelf beslist over wie de kosten moet dragen.

Wat bedoelt u met "de akte nalatenschap"?

Wat is het nut te vermelden dat er een gewone adoptie is?

Is het niet simpelst dat u een testament maakt voor het grootst beschikbaar gedeelte?

dlan
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 mar 2021 16:11

"Aangifte van nalatenschap" ipv akte. Sorry Gaby

gewone adoptie vermeld aangezien bij volle adoptie kind rechten verliest tov biologische vader, bij gewone adoptie blijven deze behouden (en tov adoptieouder worden oa bijkomende erfenisrechten verworven)

neen, indien dochter haar rechten niet opeist (aangezien ze niemand nog wil kennen van mijn familie, mij, andere dochter, neven, nichten, opzet andere ouder om "kind" volledig op te maken en op te eisen : tja, raar maar raar het is ZO ). Maar zoals steeds : als het om geld gaat....
Ik heb mij gebaseerd op https://www.notaris.be/nieuws-pers/deta ... n-onterven

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”