Verdeling van de nalatenschap bij de rechter vorderen

vospiet
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Verdeling van de nalatenschap bij de rechter vorderen

#1 , 18 mar 2021 22:57

Vraag 1: Als er nog schulden in de nalatenschap zitten die voldaan moeten worden, kan ik dan toch een zaak opstarten om verdeling van de nalatenschap te vorderen?
Vraag 2: Kan een erfdeel van een erfgenaam als schuld worden gezien?(bv: het legitiem erfdeel aan een kleinkind van de erflater)
Vraag 3: Wordt er in bovenstaand geval door de rechter een vereffening opgelegd om deze schuld te kunnen vorderen. (Er is te weinig cash geld om het kleinkind te kunnen betalen, Onroerende goederen zijn er wel zoals eigen huis en gronden).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 18 mar 2021 23:12

Uiterst verwarde vraagstelling.....
Ik doe een poging:

Vraag 1: Als er nog schulden in de nalatenschap zitten die voldaan moeten worden, kan ik dan toch een zaak opstarten om verdeling van de nalatenschap te vorderen? Ja.

Vraag 2: Kan een erfdeel van een erfgenaam als schuld worden gezien?(bv: het legitiem erfdeel aan een kleinkind van de erflater) Neen. Een erfdeel is een deel van de activa EN de passiva (schulden) van de nalatenschap. Is de ouder van het kleinkind al vooroverleden, of..?
Een erfgenaam die aan de overledene geld heeft geleend kan tegelijk erfgenaam EN schuldeiser zijn.

Vraag 3: Wordt er in bovenstaand geval door de rechter een vereffening opgelegd om deze schuld te kunnen vorderen. (Er is te weinig cash geld om het kleinkind te kunnen betalen, Onroerende goederen zijn er wel zoals eigen huis en gronden). Een schuld vorderen...?? Onduidelijk wat u bedoelt. Valt niet te beantwoorden. Heeft het kleinkind geld geleend aan de erflater of wat?? In dat geval moet het kleinkind eerst worden terugbetaald alvorens de erfenis te verdelen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”