Overlijden schoonmoeder

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

Overlijden schoonmoeder

#1 , 13 mar 2021 23:29

Begin februari 2021 overlijdt mijn echgenote haar moeder.

Het is al jaren grote ruzie in de familie, mijn vrouw heeft hierdoor sinds 2014 totaal geen contact meer met haar mama.

Haar overlijden bracht heel wat spanning naar boven, zeker toen ze halvelings verboden werd om naar de begrafenis te komen. DIt "verbod" lapte ze aan haar laars, gelukkig zonder confrontaties.

Gisteren ontvindgen we een brief van een bank i.v.m. de nalatenschschap van mijn echtgenote. in deze brief lezen we het volgende:
Het attest van erfopvolging opgemaakt door het registratiekantoor van XXXXXXXXX maakt melding van een fiscale en/of sociale schuld te uwen laste.
De wet stelt echter dat de nalatenschapstegoeden pas vrijgegeven kunnen worden als alle fiscale en/of sociale schulden van de overledene en/of zijn erfgenamen zijn betaald.

Gelieve mij daarom een nieuw attest van erfopvolging te willen bezorgen dat deze fiscale en/of sociale schulden niet langer vermeldt.
Indien u dit document niet kan bezorgen, dan krijg ik graag het attest van erfopvolging op uw naam, vergezeld van:

• een kopie van de kennisgevingen van alle fiscale en/of sociale schulden (detail); EN
• het bewijs dat deze schulden volledig zijn betaald.

De bank kan ook de schuld(en) betalen vanuit een rekening van de nalatenschap (voor zover er voldoende saldo is). Om dit te kunnen doen, volstaat het om ons een bewijs van deze schulden en het schriftelijk akkoord van alle erfgenamen toe te sturen. Hun handtekening(en) moet(en) gecertificeerd worden door een notaris, een ambtenaar van de gemeente of een werknemer uit één van onze agentschappen.
Wat wordt hiermee allemaal bedoeld?

Het enige waar ik aan kan denken is een openstaande schuld van de persoonsbelasting waarvoor we nu een administratieve schuldenegeling voor hebben lopen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 14 mar 2021 01:28

In geval van belasting- of sociale schulden in hoofde van de erfgenamen laat de wet slechts de gedeeltelijke vrijgave toe om de erfgenamen zonder schulden niet te benadelen. Dit wil zeggen dat uitsluitend de delen van de andere erfgenamen zonder schulden zullen worden vereffend.
Het deel van de erfgenaam met schulden blijft geblokkeerd tot de schulden voorafgaandelijk en volledig afgelost zijn.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 14 mar 2021 11:30

Indien er een regeling met afbetaling is afgesproken die goed gevolgd wordt, mag er geen probleem zijn.
De bank kan ook uw belastingschuld betalen met uw deel in de nalatenschap.
Vraag info aan de diverse betrokken diensten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”