geld verkocht appartement overschrijven op rekening kleinkind.

ingridw1963
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

geld verkocht appartement overschrijven op rekening kleinkind.

#1 , 13 mar 2021 13:09

Dit gaat over mijn ex schoonouders, zij hebben 2 zonen, waarvan ex man, vorig jaar hebben ze hun woning verkocht en een appartement gekocht, maar omdat ze hulpbehoevend geworden zijn is het appartement verkocht en zijn ze naar het rusthuis gegaan. Het is een heel verhaal en ik zal proberen het kort te houden. Mijn ex man is de oudste zoon, de jongste zoon woonde in het appartement boven de ouders, zorgde voor hen, maar haalde ook regelmatig grote sommen geld af van hun spaarboekje, ex man heeft een tijdje een volmacht gehad van de rekeningen maar de jongste zoon heeft zijn ouders gevraagd hun handtekening te zetten en de oudste is zijn volmacht kwijt. Er is daar heel wat gebeurt, zo erg dat de broers niet meer door 1 deur kunnen. De jongste heeft 2 rekeningen geopend om het geld van het ouderlijk appartement op te storten, zonder volmacht van andere broer. Ex schoonvader is dement, schoonmoeder heeft parkinson. Nu wil de oudste broer ook een zet doen, hij heeft nu zijn ouders een opgemaakt papier doen tekenen waarop staat dat een groot deel van het geld op onze dochter haar rekening wordt gestort bij verlijden van de akte van het appartement. Hij wil dat ze daarna de helft van dit geld op zijn rekening stort. de rest mag ze houden. Hij heeft eind maart een afspraak bij de notaris, die ook de akte van het appartement laat verlijden, voor dat getekende papier af te geven. Dit alles klopt toch niet, ik heb daar een heel raar gevoel bij. Kan er mij iemand raad geven? Of maak ik een afspraak met een advocaat voor meer info hierover.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 13 mar 2021 13:27

Als ik de niet-verifieerbare familievete, dementie, enz. even terzijde laat dan stel ik volgende objectieve gegevens vast:

1. Uw ex-schoonouders hebben hun appartement verkocht.
2. Deel van opbrengst wordt geschonken aan uw dochter.
3. Uw dochter moet (?) de helft van het ontvangen bedrag schenken aan haar vader.

"hij heeft nu zijn ouders een opgemaakt papier doen tekenen waarop staat dat een groot deel van het geld op onze dochter haar rekening wordt gestort bij verlijden van de akte van het appartement."

Dat er een schenking gebeurt is op zich mogelijk en wettelijk in orde.

"Hij wil dat ze daarna de helft van dit geld op zijn rekening stort."

Bij die "omweg" heb ik bedenkingen.
Er is geen enkele reden om niet rechtstreeks aan de uiteindelijke begiftigden te schenken....
Het lijkt er heel sterk op dat de ex-schoonouders niets aan uw ex willen schenken (of dat hij zelf wil verbergen dat er geld naar hem is gegaan -schuldeisers?) en dat hij daar een "oplossing" voor zoekt!!!! :evil: :evil:
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

ingridw1963
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 mar 2021 13:50

Ik moet er bij zeggen dat mijn dochter al 7 jaar niet bij haar grootouders op bezoek gaat, het is haar vader die er bij hun op aandringt om dit bedrag op haar rekening te storten. Hij heeft bij de verkoop van hun huis (voor aanschaf appartement) al een deel gekregen. En dan is er nog de jongste zoon die ook profiteert van zijn ouders, die haalt gewoon geld voor zichzelf af van hun spaarrekening, betaald zijn boodschappen met hun bankkaart. Ik heb ook het idee dat ex man onze dochter gebruikt als excuus omdat hij zijn deel niet wil mislopen omdat er zijn broer mee zou vandoor gaan.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 13 mar 2021 13:53

Ik heb ook het idee dat ex man onze dochter gebruikt als excuus omdat hij zijn deel niet wil mislopen omdat er zijn broer mee zou vandoor gaan.
Ik zie geen enkel logisch verband tussen het profiteren van de jongste broer en de noodzaak van een omweg van een deel van de schenking aan uw ex via uw dochter.
Het ene kan het andere niet verklaren.

Aangezien de ex-schoonouders in slechte gezondheid verkeren valt het niet uit te sluiten dat ze binnen de drie jaar na de schenking overlijden.
In dat geval dienen er successierechten betaald op het bedrag van de schenking. Omdat de schenking aan uw dochter is gebeurd zal zij het zijn die de rekening daarvoor -voor het volledige bedrag- gepresenteerd zal krijgen. Ook om dergelijke complicaties te vermijden valt die omweg af te raden.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 mar 2021 14:06

Ik volg Thomas bij zijn bedenkingen.
Opmerking : de verkoopakte is nog niet ondertekend : einde maart.

Zou het volgende stellen : geen ondertekend papier van uw ex bij de notaris. Bescherm uw dochter door er niet op in te gaan.
Laat bedrag rechtstreeks op haar rekening overschrijven door de notaris of op de bankrekening van uw schoonouders en vervolgens op haar rekening.

https://www.lemonconsult.be/nalatenscha ... nkinderen/

https://www.seniorennet.be/Dossier/Fina ... nderen.php

ingridw1963
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 mar 2021 14:24

Ik volg Thomas bij zijn bedenkingen.
Opmerking : de verkoopakte is nog niet ondertekend : einde maart.

Zou het volgende stellen : geen ondertekend papier van uw ex bij de notaris. Bescherm uw dochter door er niet op in te gaan.
Laat bedrag rechtstreeks op haar rekening overschrijven door de notaris of op de bankrekening van uw schoonouders en vervolgens op haar rekening.

https://www.lemonconsult.be/nalatenscha ... nkinderen/

https://www.seniorennet.be/Dossier/Fina ... nderen.php
Dat zou zijn bedoeling zijn van dat papier, hij heeft dat opgemaakt en bedrag moet op dochter haar rekening geplaatst worden. Maar idd, de successierechten zijn dan ook voor haar, ook al wil vader dan de helft van het bedrag dat zij zou krijgen.

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 mar 2021 15:01

#6 Schenking officieel laten registreren.
Want indien overlijdens binnen de 3 jaar, kunnen beide broers nog hommeles maken.

Registratie contract ( neerlegging op registratiekantoor of door de notaris ) : mogelijke tekst in op te nemen :

DE SCHENKING GEBEURT MET VRIJSTELLING VAN INBRENG EN GELDT DERHALVE NIET ALS VOORSCHOT OP HET ERFDEEL VAN DE BEGIFTIGDE;

Te ondertekenen door de beide schenkers en uw dochter voor akkoord.

Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 13 mar 2021 16:23


Registratie contract ( neerlegging op registratiekantoor of door de notaris ) : mogelijke tekst in op te nemen :

DE SCHENKING GEBEURT MET VRIJSTELLING VAN INBRENG EN GELDT DERHALVE NIET ALS VOORSCHOT OP HET ERFDEEL VAN DE BEGIFTIGDE;

Dit heeft enkel zin indien beide oudjes nog genoeg andere bezittingen hebben.
Ze kunnen maar maximum 50 percent van hun bezittingen buiten erfdeel schenken!
Anders loert het gevaar van inkorting nog altijd.

Het "probleem" kan nochtans eenvoudig opgelost worden door de normale gang van zaken te volgen.
De vader van de dochter krijgt dan een schenking van zijn ouders identiek aan die van zijn jongere broer.
Vervolgens schenkt de vader de helft van zijn ontvangen schenking aan zijn dochter (mag ook alles schenken aan zijn dochter!).
Het eindresultaat is identiek: de dochter en haar vader hebben evenveel bekomen, maar zonder de onzalige omwegen die enkel tot mogelijke complicaties kunnen leiden.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#9 , 14 mar 2021 09:46

#8 Ik weerleg uw reactie niet en geen afbreuk..

Maar TS vertrouwt haar ex voor geen haar ( dat kan ik uitmaken uit haar topic ).
Het volledige bedrag op zijn rekening, en als hij dan niet overschrijft naar de dochter ?
En of hij binnen de 3 jaren overlijdt ( ook jongeren mensen dan wij kunnen overlijden ).

En gezien de penibele situatie tussen de 2 broers, vrees ik voor hommeles bij de erfenis of verkoop.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 14 mar 2021 13:49

Ex schoonvader is dement, schoonmoeder heeft parkinson.
Parkinson is niet zelden eveneens gelinkt aan dementie

Notaris op de hoogte brengen van medische toestand ex-schoonouders - waarvan al minstens 1 juridisch onbekwaam is dergelijke beslissingen te nemen

En intentie om via uw dochter een financiële constructie op te zetten waar u niet akkoord mee kan gaan.


Naargelang bedrag dat (in eerste instantie) bij uw dochter belandt als schenking, plus wat uw ex (als énige ?) eerder reeds kreeg , is mogelijk de jongste broer benadeeld - én kan die inkorting vragen wanneer uw ex-schoonouders overlijden.
Niet enkel van zijn oudere broer / uw ex , maar ook van uw dochter ...

Het is mogelijk om je dochter daar tegen in te dekken, maar gezien het beeld dat je schetst hebben we 2 broers die dààr niet gaan mee bezig zijn ...

Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#11 , 14 mar 2021 16:50

#8 Ik weerleg uw reactie niet en geen afbreuk..

Maar TS vertrouwt haar ex voor geen haar ( dat kan ik uitmaken uit haar topic ).
Het volledige bedrag op zijn rekening, en als hij dan niet overschrijft naar de dochter ?
En of hij binnen de 3 jaren overlijdt ( ook jongeren mensen dan wij kunnen overlijden ).

En gezien de penibele situatie tussen de 2 broers, vrees ik voor hommeles bij de erfenis of verkoop.
Ouders kunnen ook rechtstreeks de helft schenken aan zoon en de helft aan kleindochter.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

ingridw63
Berichten: 58

#12 , 15 mar 2021 09:30


Registratie contract ( neerlegging op registratiekantoor of door de notaris ) : mogelijke tekst in op te nemen :

DE SCHENKING GEBEURT MET VRIJSTELLING VAN INBRENG EN GELDT DERHALVE NIET ALS VOORSCHOT OP HET ERFDEEL VAN DE BEGIFTIGDE;

Dit heeft enkel zin indien beide oudjes nog genoeg andere bezittingen hebben.
Ze kunnen maar maximum 50 percent van hun bezittingen buiten erfdeel schenken!
Anders loert het gevaar van inkorting nog altijd.

Het "probleem" kan nochtans eenvoudig opgelost worden door de normale gang van zaken te volgen.
De vader van de dochter krijgt dan een schenking van zijn ouders identiek aan die van zijn jongere broer.
Vervolgens schenkt de vader de helft van zijn ontvangen schenking aan zijn dochter (mag ook alles schenken aan zijn dochter!).
Het eindresultaat is identiek: de dochter en haar vader hebben evenveel bekomen, maar zonder de onzalige omwegen die enkel tot mogelijke complicaties kunnen leiden.
Dat is juist het probleem, dat is vader zijn bedoeling niet om iets te schenken aan zijn dochter. Het is zijn bedoeling om een groot bedrag van de verkoop van het appartement te laten schenken door zijn ouders aan de kleindochter, daarvan moet zij dan de helft aan hem geven omdat hij niet genoeg geld heeft om een huis te kopen. En omdat de jongere broer baas is en overal volmachten op heeft en hij niet, waardoor jongere broer al grote sommen in zijn zakken heeft gestoken en hij weet dat hij niks meer zal krijgen. De relatie tussen de 2 broers is compleet verzuurd, da tis het minste wat je erover kan zeggen.

ingridw63
Berichten: 58

#13 , 15 mar 2021 09:34

Ex schoonvader is dement, schoonmoeder heeft parkinson.
Parkinson is niet zelden eveneens gelinkt aan dementie

Notaris op de hoogte brengen van medische toestand ex-schoonouders - waarvan al minstens 1 juridisch onbekwaam is dergelijke beslissingen te nemen

En intentie om via uw dochter een financiële constructie op te zetten waar u niet akkoord mee kan gaan.


Naargelang bedrag dat (in eerste instantie) bij uw dochter belandt als schenking, plus wat uw ex (als énige ?) eerder reeds kreeg , is mogelijk de jongste broer benadeeld - én kan die inkorting vragen wanneer uw ex-schoonouders overlijden.
Niet enkel van zijn oudere broer / uw ex , maar ook van uw dochter ...

Het is mogelijk om je dochter daar tegen in te dekken, maar gezien het beeld dat je schetst hebben we 2 broers die dààr niet gaan mee bezig zijn ...
Inderdaad, mijn dochter wordt hierin gebruikt door haar vader. Dat is wat me zo boos maakt. Die broers zijn daar idd niet mee bezig, willen enkel geld, mijn ex wil dat geld van het appartement voor een schenking voor mijn dochter, maar hij wil er de helft van, zij moet dan een brief opmaken dat ze de helft aan hem schenkt. Ik zit hier serieus mee verveeld en het druist volledig in tegen mijn principes.

ingridw63
Berichten: 58

#14 , 15 mar 2021 09:38

Ex schoonvader is dement, schoonmoeder heeft parkinson.
Parkinson is niet zelden eveneens gelinkt aan dementie

Notaris op de hoogte brengen van medische toestand ex-schoonouders - waarvan al minstens 1 juridisch onbekwaam is dergelijke beslissingen te nemen

En intentie om via uw dochter een financiële constructie op te zetten waar u niet akkoord mee kan gaan.


Naargelang bedrag dat (in eerste instantie) bij uw dochter belandt als schenking, plus wat uw ex (als énige ?) eerder reeds kreeg , is mogelijk de jongste broer benadeeld - én kan die inkorting vragen wanneer uw ex-schoonouders overlijden.
Niet enkel van zijn oudere broer / uw ex , maar ook van uw dochter ...

Het is mogelijk om je dochter daar tegen in te dekken, maar gezien het beeld dat je schetst hebben we 2 broers die dààr niet gaan mee bezig zijn ...
Ik heb daar al aan gedacht, wat het plan is van mijn ex vind ik er ferm over. Hij gebruikt gewoon zijn dochter om zijn plannetje uit te werken en zo aan geld te komen waar hij anders nog moet op wachten, terwijl hij nu dringend een huis wil kopen. Hij heeft zelfs al zijn eigen appartement verkocht hiervoor verkocht.

Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#15 , 15 mar 2021 10:34

Dus zijn ouders willen niets aan hem schenken?
Anders is er toch geen probleem, want dan schenken de ouders een deel aan uw ex en een deel aan uw dochter.
Ik begrijp het niet echt.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”