Notaris weigert gegevens mee te delen

succes-sie
Topic Starter
Berichten: 135

Notaris weigert gegevens mee te delen

#1 , 12 mar 2021 21:21

Beste,
Eerst situatieschets :
Man is overleden, nalatende echtgenote uit tweede huwelijk en zoon uit eerste huwelijk. Tweede huwelijk is van 2006.
Eén maand voor het overlijden heeft de notaris nog een huwelijkskontrakt laten ondertekenen toen de geestelijke toestand van de man al meer dan twijfelachtig was (maar dit terzijde). Ze waren wel nog altijd gehuwd onder het wettelijk stelsel.
De zoon heeft uit onwetendheid verschillende documenten ondertekend (o.a. aangifte nalatenschap en het akkoord voor de deblokkering van de tegoeden bij twee van de drie banken).
Deze week is de zoon tot de vaststelling gekomen dat er vermoedelijk gegevens werden achtergehouden door de notaris en zijn stiefmoeder.
Volgens de aangifte zou er in het gemeenschappelijk vermogen amper voor 2.000 EUR aan tegoeden voorhanden zijn en in het eigen vermogen van de overledene een 10.000 EUR. Gelet op het verleden van de overledene weinig geloofswaardig.
Na vraagstelling van de zoon heb ik de notaris aangemaand om een kopie te bezorgen van het huwelijkskontrakt evenals het overzicht van de diverse banktegoeden (lijst 201) op datum van overlijden (dit met volmacht van de zoon).
Ik kreeg evenwel antwoord van de notaris dat hij dit weigert over te maken (ook aan de zoon, niettegenstaande hij dus ook is opgetreden voor de zoon in de aangifte).
Ondertussen heb ik (na heel wat discussie met één van de banken) al de fiscale lijst bekomen van deze bank waaruit blijkt dat er nog een 200.000 EUR voorhanden is op de rekeningen enkel op naam van de weduwe (deze tegoeden werden wel niet aangegeven...). Doch ik vermoed, gelet op het wettelijk stelsel, dat alle rekeningen (behoudens tegenbewijs) deel uitmaakt van het gemeenschappelijk vermogen.
Mijn vraag is nu : ondanks de ingediende aangifte, kan deze teruggetrokken worden door de zoon. Maar de hoofdvraag : wat kan gedaan worden tegen de notaris (in mijn ogen gaat hij compleet in de fout omtrent de voorlichtingsplicht, objectiviteit, enz...). Ik ben van plan om (indien mogelijk) volgende week klacht neer te leggen bij de onderzoeksrechter wegens oplichting en schriftvervalsing.
Dus graag een mening, waarvoor dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38600

#2 , 13 mar 2021 10:36

Neem om te beginnen al eens een eigen notaris die kan dan voor u mee de erfenis regelen.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 13 mar 2021 12:05

De persoonlijke tegoeden van de echtgenote vallen niet in de erfenis.
Gelet op huwelijk onder wettelijk stelsel zullen dat tegoeden zijn die reeds in 2006 persoonlijk bezit waren van de echtgenote of geërfd door haar tijdens het huwelijk.

Indien bij de controle van de aangifte Vlabel van oordeel is dat het geen persoonlijk tegoed is van de echtgenote maar deel uitmaakt van de gemeenschap zal die (enige?) zoon bijkomende successierechten moeten betalen op de naakte eigendom van 100 000 EUR (zijnde de helft van die 200 000 EUR).

"deze tegoeden werden wel niet aangegeven..."
Vlabel heeft wel zicht op de fiscale lijst (voor hun controles) opgesteld door de bank.

Als erfgenaam hebt men het recht de rekeninguittreksels in te zien van de bankrekeningen van uw vader.
Dat kan met terugwerkende kracht tot 10 jaar.
Laatst gewijzigd door Thomas Morus op 13 mar 2021 12:25, 2 keer totaal gewijzigd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 mar 2021 12:23

Goeie grap.
Ik had exact hetzelfde geschreven en gepost, maar blijkbaar sloeg het forum tilt door gelijktijdige "posting". Mijn bericht is in rook opgegaan, maar zoals gezegd, het kon een kopie zijn van #3.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”