Ex-partner erft van dochter?

AbbyS80
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ex-partner erft van dochter?

#1 , 12 mar 2021 19:41

Mijn ex-partner en ik zijn reeds officieel gescheiden in 2003. We hebben 1 dochter die intussen meerderjarig is.
Als vader droeg hij niet bij aan de opvoeding.
Ik zou graag de erfenis van mijn ouders doorschenken aan mijn enige dochter.
Indien onze dochter komt te overlijden en nog geen kinderen heeft en wij als ouders allebei nog in leven zijn. Erft hij dan als vader de helft van haar vermogen ook al komt dit in de praktijk van mij of krijg ik dan mijn geschonken erfdeel terug? En erft hij als vader de helft van haar spaargeld ook al heeft hij al 20j geen contact meer met haar? Dochter gaat werken en woont nog bij mij, ik betaal alles zodat zij een mooi spaarpotje heeft. Dus als hij daar de helft van krijgt...
Is dit via een notaris te regelen? Kan zij haar vader “onterven”? Misschien deels?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 12 mar 2021 20:13

Sinds 1 september 2018 hebben ouders geen voorbehouden reservatair deel meer.
Uw dochter kan haar vader dus onterven.
Onderneemt ze niets dan erft hij wel van haar.

Als u een schenking doet aan uw dochter dan keert die naar u terug bij haar vooroverlijden indien nog aanwezig in de nalatenschap.
Een te overwegen alternatief is een schenking met conventioneel beding van terugkeer. Dan kunt U de
voorwaarden van terugkeer meer detailleren en finetunen. Raadpleeg hiervoor alleszins een notaris.

Er bestaan dus meerdere mogelijkheden om uw doel te bereiken.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”