verwerpen nalatenschap/begrafeniskosten

monsieur alfonse
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

verwerpen nalatenschap/begrafeniskosten

#1 , 11 mar 2021 13:32

Beste,

mijn tante is overleden.
Ze heeft niet echt schulden (enkel facturen die nog moeten komen van huur etc) maar zeer weinig bezittingen.
Vermits er 10 wettelijke erfgenamen (neven en nichten) zijn, waarvan er van enkele alle spoor bijster is,
ben ik en de meeste andere van plan de erfenis te verwerpen.
De notariskosten alleen al zouden enig restant meer dan opsouperen.

Nu is er wel nog de begrafenisfactuur.

De begrafenisfactuur is een schuld van de overledene lees ik, bevoorrecht dan nog.
Ik dacht dat ik zou kunnen laten betalen van de geblokkeerde zichtrekening, waar genoeg op staat voor het grootste deel van die factuur te betalen.
Een begrafenisfactuur is immers een factuur die de bank wil betalen van een geblokkeerde rekening
En effectief een medewerker vertelde me dat de bank die factuur wil betalen, ook gedeeltelijk.

Alleen lees ik nergens dat je daarmee geen daad van 'impliciete aanvaarding' van de nalatenschap stelt.
Ik lees wel overal dat betaling begrafenis los staat van aanvaarding nalatenschap, ik vermoed dat dat slaat op uit eigen zak betalen.

Dus:
Kan ik die begrafenisfactuur door de bank laten betalen zonder nalatenschap impliciet te aanvaarden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucas123
Berichten: 483

#2 , 11 mar 2021 13:41

En wie heeft dan de begrafenis bij de begrafenisondernemer besteld ? Want die zal wel het restant moeten betalen denk ik. En de vraag is dan: is het betalen van het restant aanvaarding ?

monsieur alfonse
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 mar 2021 14:02

een van de neven/nichten heeft begrafenis besteld
de overledene kan het moeilijk zelf doen hé
ja als er restant is moeten we dat zelf betalen, dat is duidelijk.
Een bestelbon tekenen heeft gevolgen, anders zou ik niet graag begrafenisondernemer zijn.

Betalen van begrrafeniskosten/restant uit eigen zak wordt niet beschouwd als aanvaarding, al lees ik op dit forum dat daar recent wat onzekerheid over gekomen is:
viewtopic.php?f=50&t=117851

Dit is wel enige plaats waar ik dat lees, alle andere bronnen die ik las stellen dat betaling begrafenis losstaat van aanvaarding. Daar vertrouw ik wel op.

Maar dat was de vraag dus niet.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 11 mar 2021 14:51

Als u de erfenis van uw tante verwerpt hebt u daar verder niets meer mee te maken.
Dus ook niet met de betaling van begrafenis of eender welke kosten.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

monsieur alfonse
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 mar 2021 15:15

Iemand van de familie heeft de bestelbon van die begrafenis wel ondertekend hé
Zoals bij elke begrafenis. De overledene kan dat moeilijk zelf doen.
Dus de familie is niet af van die begrafeniskosten door eenvoudigweg de erfenis te verwerpen.

monsieur alfonse
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 mar 2021 15:27

Dit artikel van jureca
https://www.jureca.be/gratis-juridisch- ... eniskosten
suggereert dat het kan:
Erfenis geweigerd: de opdrachtgever betaalt
Stel dat de overledene bitter weinig, of zelfs enkel schulden, nalaat. In dat geval zullen de erfgenamen de erfenis weigeren (of slechts aanvaarden ten belope van het actief). Maar zelfs bij verwerping van de erfenis door alle erfgenamen moet de begrafenisfactuur betaald worden!

Indien er voldoende geld op de (geblokkeerde) rekening van de overledene staat, zal de bank waarschijnlijk wel de eigenlijke kosten van begrafenis of crematie willen betalen. Die schuld is immers bevoorrecht. Dit geldt echter niet voor de kosten van de koffietafel of rouwmaaltijd, en zelfs niet voor de zerk. Deze kosten zal de bank weigeren te betalen.
Zo lijkt het dat het kan, staat immers onder de hoofding 'Erfenis geweigerd: de opdrachtgever betaalt'
Heel duidelijk vind ik het wel niet.

Lijkt me toch een niet zo zeldzaam geval, waar dus toch wel eenduidig antwoord op zou moeten zijn?

Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 11 mar 2021 16:58

Uiteraard kan de de persoon die de begrafenis heeft besteld worden aangesproken om die te betalen. Maar denk niet dat de familie in groep ondertekend heeft....
Mijn antwoord ging gewoon over de neef of de nicht die erft en verwerpt zonder meer, zonder iets ondertekend te hebben.
Dat in tegenstelling tot een kind, zelfs als dat de erfenis van zijn verwerpt moet het toch nog de begrafenis betalen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

monsieur alfonse
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 mar 2021 17:23

Er heeft idd maar 1 persoon getekend.
Maar de (aanwezige) neven/nichten zijn solidair op dat vlak, ik dus ook.

Je kan het beter lezen alsof ik zelf die bestelbon getekend heb. (Of allen samen zo je wil)
En me nu afvraag of ik die factuur kan laten betalen door bank van de zichtrekening, zonder ongewenste gevolgen.

Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 11 mar 2021 17:45

Het feit dat jullie de begrafeniskosten betalen geldt op zichzelf niet als daad van aanvaarding van de erfenis (zie: http://www.argusadvocaten.be/uploads/pd ... ef/089.pdf) maar het geld kan niet voorafgenomen worden van een deficitaire erfenis die daarna wel wordt verworpen.

In feite stellen jullie een daad van voorlopig beheer door de begrafenis te betalen. Op die grond VERMOED ik dat jullie ondanks verwerping een bevoorrechte schuldeiser zijn tov de verworpen nalatenschap en zo vergoed kunnen worden in het kader van het waargenomen voorlopig beheer.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#10 , 11 mar 2021 18:29

Begrafeniskosten zijn bevoorrechte schulden van de nalatenschap. Indien er voldoende geld aanwezig is bij de bank, gaan die dat betalen. Het heeft verder geen gevolgen voor de erfgenamen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

monsieur alfonse
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#11 , 25 mar 2021 13:49

Die lijst van argus had ik al gevonden, maar blijkbaar verkeerd geïnterpreteerd

Ik had schrik dat dit viel onder stilzwijgende aanvaarding
Daden die wél stilzwijgende aanvaarding inhouden, zoals:
A Daden van beschikking
-het betalen van schulden van de erflater met gelden van de nalatenschap;
in die lijst staat ook wel:
Daden die géénstilzwijgende aanvaarding inhouden, zoals:
C. Daden van voorlopig beheer
-betaling van de begrafeniskosten van de erflater;
Maar het is niet duidelijk of dit gaat over betaling met gelden erflater of gelden erfopvolgers
Iets verder in de lijst gaat het wel expliciet over gelden erfopvolgers, dus voor begrafeniskosten toch gelden erflater?
C. Daden van voorlopig beheer
-betaling van schulden van de nalatenschap met eigen gelden van de erfopvolgers;

Verder, begrafenis zelf is eigenlijk toch voorlopig beheer
Een begrafenis is uiteraard dringend & noodzakelijk.
Ik ga er van uit dat je de kosten voor voorlopig beheer ook kan recupereren, los van de nalatenschap.

We hebben het dan toch zo gedaan, ook al ben ik nog niet 100% zeker dat het juridisch kan.
De bank heeft alvast de begrafenisfactuur gedeeltelijk (=het geld op de rekening) betaald, zonder vragen.

monsieur alfonse
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#12 , 25 mar 2021 13:55

Ik vind het wel een spijtige zaak dat er zo een grote grijze zones zijn in de materie van "impliciete aanvaarding" en verworpen erfenissen.
Niet alleen voor ons als familie, maar ook bv. voor verhuurder v/d woonst die nu met een hoop miserie zit.
Dit zou toch allemaal veel praktischer/efficiënter kunnen geregeld worden mits duidelijkere regels van de wetgever.
Al die onzekerheid komt uiteindelijk niemand ten goede.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”