Attest van erfopvolging, tegenstrijdige adviezen notarissen

daantje1969
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Attest van erfopvolging, tegenstrijdige adviezen notarissen

#1 , 11 mar 2021 01:30

Mijn moeder is overleden binnen de drie jaar na het verkoop van een huis waar zijn alleen eigenaar van was. Mijn ouders hebben geen testament of huwelijkscontract. Het attest van erfopvolging werd afgeleverd door het f.o.f waarbij werd gesteld dat ikzelf en mijn broer naakte eigendom hebben en mijn vader het vruchtgebruik heeft. Er zijn geen onroerende goederen. Op de rekening blijkt nu minder geld te staan dan de verkoopprijs van het huis. Het is duidelijk dat de successierechten betaald zullen worden adhv het attest van erfopvolging uitgaande van de verkoopwaarde van het huis min mogelijke aftrek. Maar hoe moet het aanwezige geld worden verdeeld? Wij hebben een notaris x gecontacteerd en deze stelde dat het volledig aanwezige geld wordt aanzien als eigendom van mijn moeder daar de 3 jaar nog niet voorbij is. En dat de verdeling conform het attest van erfopvolging zal gebeuren. Mijn vader krijg deel vruchtgebruik volgens gangbare percentage en het overgebleven deel wordt eigendom van de kinderen. Een andere notaris Y stelt echter dat de gelden in de gemeenschap zitten en ook zodanig dienen verdeeld te worden wat niet overeenkomt met het attest van erfopvolging.
Kan u me zeggen welke redenering hier juist is.
Straf is het dat twee notarissen met dezelfde opleiding twee zo verschillende zaken kunnen vertellen.

Dank bij voorbaat voor het antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5410

#2 , 11 mar 2021 12:04

Moeilijke casus: het huis was van uw moeder en dus de opbrengst van de verkoop ook. Als evenwel dat geld op een gemeenschappelijke rekening terechtkwam zou m n kunnen stellen dat het gemeenschappelijk werd door vermenging. Al zeker als veel geld al “uitgedeeld werd”

De fiscus zal al zeker vragen om te bewijzen wat met het gat tussen de successieaangifte en de verkoopprijs gebeurd is. Te staven met bewijzen.

Als het geld op een aparte rekening stond (of bewijsbaar er nog is) dan krijgt vader het vruchtgebruik en de kinderen de blote eigendom. Soms wordt uitbetaald. Soms wordt een nalatenschapsrekening geopend. Dat laatste is fiscaal voordeliger doch je krijgt dan t geld maar als vader overlijdt.

Als men vindt dat het geld gemeenschappelijk is dan is de helft voor vader in volle eigendom en de andere helft in vruchtgebruik/blote eigendom. Dit is fiscaal nog voordeliger (grootte voordeel hangt af van hoeveel er is) maar vader mag dan natuurlijk zijn deel niet opdoen.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 11 mar 2021 14:57

De twee notarissen hebben elk een ander aspect belicht.
-Fiscaal gezien (voor de erfenisrechten) wordt er sowieso van uitgegaan dat de opbrengst nog ergens in de erfenis zit. Tenzij bewijs van wat er met dat geld is gebeurd. Daarom wordt de opbrengst van de verkoop toegevoegd aan de nalatenschap van uw moeder. En dus niet "de helft" ervan.
-De andere notaris heeft de erfopvolging toegelicht. Die blijft de gewone wettelijke devolutie volgen.

Het ene sluit dus het andere niet uit. De Vlaamse tollenaars hanteren hun eigen fiscale visie en die klopt niet steeds met wat er is gebeurd in de reële wereld.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 11 mar 2021 18:26

Blijkbaar is reeds een deel van het geld gebruikt, waarschijnlijk oor de gemeenschap. Ik heb steeds begrepen dat, als er kinderen zijn , gelden die niet 'apart' werden gehouden, verondersteld werden tot de gemeenschap te behoren.
In gezinnen zoals vermeld is het moeilijk om dit als 'eigen' te beschouwen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 11 mar 2021 18:56

Blijkbaar is reeds een deel van het geld gebruikt, waarschijnlijk oor de gemeenschap. Ik heb steeds begrepen dat, als er kinderen zijn , gelden die niet 'apart' werden gehouden, verondersteld werden tot de gemeenschap te behoren.
In gezinnen zoals vermeld is het moeilijk om dit als 'eigen' te beschouwen.
Ik dacht ook dat het de regel of gebruikelijk was, maar bij overlijden van mijn vader (die een persoonlijk onroerend goed verkocht minder dan één jaar voor zijn overlijden) werd ik op de vingers getikt en verplicht een corrigerende aangifte in te dienen voor de volle waarde (en niet de helft).
De opbrengst van de verkoop stond nochtans onaangeroerd op de gemeenschappelijke spaarrekening van mijn ouders met de rekeninguittreksels als bewijs.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”