Niet op de hoogte van 1/8 blote eigendom

Dalteris
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Niet op de hoogte van 1/8 blote eigendom

#1 , 08 mar 2021 16:46

Graag advies over rechten en plichten als blote eigenaar.
Mijn vader overlijdt in 1995. Mijn moeder spreekt van HAAR bezittingen. Ze verkoopt dus haar wagen en haar chalet.

In 2017 wordt mijn schoonbroer na jarenlang bestelen van zijn werkgever gesnapt. Mijn jongste zus is medeplichtige. Ontslag, huiszoeking, deurwaarder, geldproblemen… Vorig jaar gaf mijn moeder volmacht aan deze zus. Ze weigerden transparantie.

Nu heeft moeder mij opgebeld (bij wekelijks contact geen melding daarover) dat ze haar garagebox zeer vlug wilt verkopen (er is al een verkoopsom, koper en compromis) en dat ik onmiddellijk mijn ID naar mijn jongste zus moet mailen.
Ik contacteer de notaris en hoor dat ik voor 1/8 eigenaar ben en dat mijn akkoord nodig is voor de verkoop. Ik zal ook 1/8 uitbetaald krijgen. Pogingen tot redelijke communicatie met haar lukken niet.
Om het verhaal kort te houden: ik word onterfd en ben haar zoon niet meer. Het waarom hoef ik niet te zoeken, het resultaat spreekt voor zich. Uiteindelijk annuleren ze de verkoop.
Mijn moeder weigert te aanvaarden dat ze maar 5/8 volle eigendom + vruchtgebruik heeft geërfd en weigert mijn rechten als blote eigenaar te respecteren.

Was zij niet verplicht om ons in te lichten over deze erfenis in 1995? Hoe kon de chalet verkocht worden zonder dat wij 1/8 van de notaris gestort kregen? Wet aangepast? Is dit een zaak dat we via advocaat kunnen uitklaren? Wat kan het resultaat zijn?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 08 mar 2021 16:55

Eerst de nuttige info op een rijtje zetten en een paar vragen:

1. Hoe oud was u in 1995?
2. Met hoeveel kinderen zijn jullie?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 08 mar 2021 18:07

Je kan na inloggen in MyMinFin zien waar je allemaal eigenaar van bent

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 29 mar 2021 15:50

Hangt ervan af of u mede-eigenaar was.
Ik vermoed dat die chalet op grond stond waarvan uw ouders geen eigenaar waren.
Dan kom er geen notaris aan te pas.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”