vruchtgebruik

mol
Topic Starter

vruchtgebruik

#1 , 10 okt 2008 23:06

Hallo,
We zijn een opnieuw samengesteld gezin.Alle kinderen zijn reeds buitenhuis.We zijn gehuwd met scheiding van goederen met vruchtgebruik voor de langstlevende.Mijn man is reeds lange tijd ziek (erg kort na ons huwelijk).Nu wil hij ons huwelijkskontrakt veranderen en het vruchtgebruik wegnemen.Als ik niet akkoord ga zou hij alles schenken aan zijn kinderen bij testament of nog voor hij sterft. Kan dit zomaar?Dit is toch kontraktbreuk en het betekend ook dat ik na al die jaren van zorg(o.a. ook werk opgegeven enz..)zo goed als niets erf. Kan ik dit aanvechten als het zo ver zou komen?
dank bij voorbaat voor het antwoord

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 11 okt 2008 02:01

Beste,
uw man kan U het vruchtgebruik niet afnemen , of dat nu in het huwelijkscontract staat of niet. Hij kan dit wel beperken tot de gezinswoning en de huisraad. Dat is de wettelijke reserve van de overlevende partner. Dat staat in de wet. Zodus , dat moet je krijgen.

Een huwelijkscontract moet door beiden getekend worden , dus U bent niet verplicht. Het heeft bovendien voorrang op één of ander testament dat hij zou schrijven.
Als U niet akkoord gaat , blijft het huwelijkscontract en heeft U vruchtgebruik op al zijn goederen , niet enkel het huis.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”