Hypothecaire schuld

Brent1997
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Hypothecaire schuld

#1 , 15 jan 2021 12:14

Beste mensen!

Dit is de allereerste keer dat ik hier iets plaats. Maar zit toch met een moeilijke kwestie. Het luid als volgt.

Mijn vader is spijtig genoeg op 58 jarige leeftijd recent overleden. Ik zijn enige zoon en ook enig kind van een vorig huwelijk. Wordt hierdoor erfgenaam.
Zijn vrouw waarmee hij getrouwd is wordt ook erfgenaam. Er is geen testament en er is geen huwelijkscontract.

Een jaar geleden is er een appartement gekocht, vermoedelijk op beide namen. Met een schuld saldo verzekering van 50%. Hierdoor begrijp ik dat 50% van de hypothecaire schuld (het deel van mijn vader) nu volledig wordt betaald aan de begunstigde.

Ik verneem van de Notaris van zijn vrouw, dat het restbedrag van deze schuld (overige 50%) nu valt onder de gemeenschappelijke schulden in de nalatenschap. Wat concreet wilt zeggen dat ik, als blote eigenaar van de helft van het appartement, mee de rest moet afbetalen.

Echter heeft zijn vrouw op heel de nalatenschap en dus heel het appartement het vruchtgebruik. Ik woon hier ook niet meer bij in. De verstandhouding tussen me en haar is ook verre van optimaal. En wil dus zeker niet meebetalen voor een appartement waarin ik zelf niet inwoon en voor iemand waarmee ik nooit goed overeen kwam.

Nu vraag ik mij af, is dit wel correct? Gezien de helft van de hypothecaire lening (de helft van mijn vader) nu al afbetaald is. Valt de andere helft (helft van mijn stiefmoeder) effectief onder de gemeenschappelijke schuld? Zo ja, wat zijn hier mogelijke uitwegen in?

Ik heb al vernomen dat in principe zij mijn deel van de naakte eigendom kan overkopen. En zo ook mijn schuld overneemt, dit moet uiteraard financieel haalbaar zijn. Echter zie ik niet in wat hier het nut van is? Als ik de erfenis verwerp, dan krijgt zij ook alles, zonder mij uit te kopen? en bespaard ze zich dus een hele som geld. Dit lijkt mij dan eerder afkopen uit goodwill, wat ik zeker niet verwacht van haar.

Hopelijk heb ik de context een beetje goed omschreven, indien er vragen zijn of meer context nodig is aarzel niet het te vragen!
Alvast bedankt om het te lezen en eventueel een antwoord hierop te geven!

Met vriendelijke groeten
Brent

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 jan 2021 13:07

Wat zegt uw notaris?
Indien uw antwoord zou zijn "ik heb er geen", dan is mijn volgende vraag: "Waarom niet?".

Want... met welk geld is dat appartement betaald?

Brent1997
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 jan 2021 13:11

Ik heb inderdaad niet zelf een notaris geraadpleegd, ik dacht dat beide dezelfde nemen het interessantste was. Ik heb al van meerdere mensen vernomen dat ik dat best eens doe. En zal naar deze raad ook luisteren.

Het appartement zal vermoedelijk betaald zijn met de gemeenschappelijke rekening lijkt mij. Echter heb ik hier dus geen vast antwoord op. Ik dacht dat hieromtrent een vaste regel hing. Alvast bedankt voor je antwoord.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”