Zaak ouders

Kloek
Topic Starter
Berichten: 57
Juridisch actief: Nee

Zaak ouders

#1 , 01 jan 2021 13:29

Dag,

Ik zou de zaak van mijn ouders overnemen binnen ongeveer 2 jaar.
Ik heb nog een broer die momenteel geen interesse toont en waarvan onze band verbitterd is.

Kan ik nu al op een manier zekerheid krijgen dat de zaak naar mij gaat komen? Via een notaris een schrijven laten opmaken?

Mijn ouders willen uiteraard evenveel voor hun kinderen en moest mijn broer opeens op de proppen komen dan wilt hij ook op een manier deel van de koek.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 01 jan 2021 15:30

Uw broer is zowiezo ( mede) erfgenaam , en heeft bij overlijden van uw ouders recht op zijn wettelijk voorzien deel van de erfenis .
Bekijk het zo : u neemt de zaak over ( zonder dat uw broer op dat ogenblik gecompenseerd wordt )
Uw ouders komen te sterven . Naast de zaak die u overneemt , blijft er te weinig over in de nalatenschap om uw broer een evenredig deel toe te kennen ,
dan zal een berekening gemaakt worden over de waarde van alles ( dus ook van de zaak ) , en zult u uw broer moeten compenseren tot zover hij aan een evenredig deel komt .
Wanneer bij overlijden van ouders het overblijvend gedeelte voldoende groot is , stelt het probleem zich minder . Maar die zekerheid kunt u alleen hebben bij overlijden , en niet op voorhand .

Hoe die zaak ( op voorhand ) aan u overgedragen wordt , heeft met de actuele familiale situatie te maken , en de wensen van uw ouders .
Zekerheid dat de zaak naar u overgaat kan u hier niet vinden op het forum . Wij zijn namelijk geen notaris .
U kunt evenwel gratis ( algemene ) informatie krijgen bij een notaris , maar die informatie kunt u overal vinden ; zoals hier bijvoorbeeld : https://www.belfius.be/retail/nl/sleute ... index.aspx
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Kloek
Topic Starter
Berichten: 57
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 jan 2021 16:33

Het staat misschien wat slecht geplaatst, maar over een erfenis gaat het niet echt.

Gezien ik de zaak gewoon verder zet. Ik blijf huur betalen zoals 1 ouder nu doet aan de andere (gescheiden ouders).
Het handelsfonds krijg ik.

Bedankt alvast !

Reclame

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#4 , 01 jan 2021 20:14

Beste


‘Het handelsfonds krijg ik’.
Een handelsfonds heeft een waarde die berekend kan worden. En de helft van die waarde komt ten goede aan u, de helft aan uw broer.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Kloek
Topic Starter
Berichten: 57
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 jan 2021 09:28

Hoe komt het dat de helft sowieso naar mijn broer gaat ?

Mijn ouders hebben geen testament of andere docu waarin staat dat we de zaak krijgen.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#6 , 02 jan 2021 10:11

Beste

https://www.tijd.be/partner/banquedelux ... 44972.html

Waarom zou het logisch zijn dat u wettelijk meer krijgt dan andere kinderen?
Als er geen testament/huwelijkscontract of andere afspraken bestaan wordt elk kind door de wet gelijk behandeld.
De wet voorziet immers een evenwicht tussen de erfgenamen.
In dit geval gaat het om een schenking bij leven; uw ouders doen u de zaak cadeau terwijl ze nog leven.
Op het moment dat er een overlijden van één van de ouders plaatsvindt zal u die schenking moeten 'inbrengen' in de massa. En op dat moment zal er een recht trekking gebeuren van het onevenwicht dat ontstond bij die schenking.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”