Blote eigendom toekennen aan uw kinderen?

Bartjeuh
Topic Starter
Berichten: 63

Blote eigendom toekennen aan uw kinderen?

#1 , 19 dec 2020 12:35

Wij gaan een nieuwbouw appartement aanschaffen, en vragen ons af of we bij het opstellen van de akte bepaalde voorzieningen zouden kunnen treffen, zodat onze kinderen later dat appartement kunnen verwerven met een minimum aan erfenisbelasting.
Zo vragen wij ons af of we hen in de akte bijvoorbeeld de blote eigendom van dat appartement kunnen toekennen, en aan ons (de ouders) het levenslange vruchtgebruik kunnen laten garanderen? Welke voor- en nadelen zouden aan zo'n aanpak verbonden zijn? Of zijn er betere (weliswaar perfect legale) formules of constructies?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5934
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 19 dec 2020 14:11

Dat kan. Heet gesplitste aankoop. Kinderen hoeven dan geen erfenisrechten meer te betalen later.
Uw notaris weet daar weg mee.
Zal u o.a. vertellen dat u voorafgaandelijk het geld ter waarde van de naakte eigendom aan de kinderen dient te schenken.

Het kan dus maar moet op de juiste wijze gebeuren.
De Vlaamse tollenaars van de erfenisrechten hebben daar in het verleden al veel tralala rond verkocht.

Als je niet in Vlaanderen woont zijn de regels licht verschillend.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Bartjeuh
Topic Starter
Berichten: 63

#3 , 19 dec 2020 16:42

Maar... het voorschot is al betaald. Vanuit ONZE bankrekening. Probleem?

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5934
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 19 dec 2020 17:04

Zolang het geld voor het deel naakte eigendom wordt geschonken voor het verlijden van de akte is er geen probleem indien u in Vlaanderen woont.
Bespreek de details asap met uw notaris om geen fouten te maken.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 19 dec 2020 17:35

Wordt moeilijk dan, als de contracten al opgemaakt zijn.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Thomas Morus
Berichten: 5934
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 19 dec 2020 18:02

Volgens mij gaat het nog wel volgens de meest recente circulaire over dit onderwerp van Vlabel,
want:
"Indien de betaling van een bedrag (voorschot, waarborg of andere) wordt voorzien in de ondertekende onderhandse verkoopakte voorafgaand aan de authentieke akte, heeft dit niet tot gevolg dat de datum van die onderhandse akte het bepalend ogenblik zou worden waar de schenking aan moet voorafgaan. "

zie: https://belastingen.vlaanderen.be/sp-20 ... egenbewijs

Maar de grote raadgever van TS blijft zijn notaris. Die heeft weet van alle details van TS zijn dossier.
Dus dringend notaris contacteren.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Boogie_Boy
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 dec 2020 19:10

lukt nog, maar zo snel mogelijk bij notaris uitleg vragen.
Ook: je kan niet 100% alles op kinderen hun naam zetten. Afhankelijk van hoe oud jij (en je partner?) bent, is er een wettelijk vastgelegd percentage waarvan je kinderen mede-eigenaar kunnen zijn.
De details weet ik niet meer, maar notaris kan je daar vast alle uitleg over geven.

Thomas Morus
Berichten: 5934
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 22 dec 2020 19:24

"je kan niet 100% alles op kinderen hun naam zetten"

Fout...
De kinderen kunnen perfect voor 100 percent BLOTE eigenaar zijn!
Daar staat geen enkele beperking op.
Het is de WAARDE van die blote eigendom die afhangt van de leeftijd van de jongste ouder-vruchtgebruiker.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Boogie_Boy
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 22 dec 2020 19:36

Bedankt Thomas, dat is idd wat ik bedoelde.
In ieder geval: topic starter best morgenvroeg notaris contacteren om dit nog geregeld te krijgen.

Bartjeuh
Topic Starter
Berichten: 63

#10 , 24 dec 2020 16:42

Bedankt Thomas, dat is idd wat ik bedoelde.
In ieder geval: topic starter best morgenvroeg notaris contacteren om dit nog geregeld te krijgen.
Is inmiddels gebeurd. Topic mag afgesloten worden. Dank iedereen voor de input!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”