Schenking buiten erfdeel

JeroenDW
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Schenking buiten erfdeel

#1 , 16 dec 2020 19:47

Beste,

Meer dan 10 jaar geleden ontving ik een schenking van een stuk grond van mijn gehuwde ouders, waarbij een akte opgesteld werd waarin uitdrukkelijk vermeld wordt dat dit buiten erfdeel valt. Mijn zus was hiervan op de hoogte en ging hiermee akkoord.

Na mijn vader is ook mijn moeder onlangs overleden. Er is nu echter discussie over de schenking. Er wordt geopperd dat de schenking toch opgenomen zou moeten worden in het verdelen van de nalatenschap omdat mijn ouders getrouwd waren met een huwelijkscontract met gemeenschap van goederen (langst-leeft-al).

Ikzelf snap niet waarom dit ter discussie kan staan. Kan iemand me hier uitleg over geven?

Alvast bedankt!

Jeroen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 dec 2020 21:04

Stel dat ik (ongehuwd) in mijn leven één schenking gedaan heb van 100 aan mijn oudste kind. Buiten erfdeel.
10 jaar later sterf ik en ik laat op de dag van mijn overlijden 10 na.
Geen testament.
Verdeling van mijn erfenis: oudste kind 5 en jongste kind 5 ?
Dan gaat oudste kind met 105 verder en jongste kind met 5.
De wetgever vindt dat zoiets niet kan (bij kinderen).
Daar zijn correcties op voorzien: inbreng en inkorting.
Om na te gaan of die verdeling binnen de perken valt, worden alle schenkingen (hoe oud ook) opgeteld bij de erfenis.
Men doet dus alsof er 110 in de erfenis zit = A
Ik mocht vrij beslissen wat ik deed met de helft: 55 = B
De andere helft = C moet verdeeld worden over de kinderen: elk 27,5.
Oudste kind mag maar verder gaan met 55 + 27,5 = 82,5. Die 105 is dus te véél: oudste kind zal moeten afstaan tot dat jongste kind aan 27,5 is gekomen.

Dit is een sterk vereenvoudigd model; bij u komt er nog bij dat de schenking door beide ouders was én dat ze een verblijvingsbeding hadden in hun huwelijkscontract. Daar zijn véél bladzijden uitleg voor nodig om tot daar te komen.

U zal herkennen:
A = wat men de fictieve massa noemt
B = het beschikbaaar deel
C = de gezamenlijke reserve van de kinderen.

JeroenDW
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 dec 2020 09:41

Beste Gaby,

Hartelijk dank voor uw heldere uitleg, dit heeft me geholpen om de kwestie beter te begrijpen.

Ik had nog één vraag bij uw uitleg. Het gaat over een stuk grond, en ik vraag me af of bij het verdelen van de nalatenschap de huidige prijs van de grond in rekening moet gebracht worden of de prijs op het moment van schenking. Dit is echter een groot verschil.

Jeroen

Reclame

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 dec 2020 13:22

Waarde ten dage van de schenking maar geïndexeerd (de klassieke index) vanaf die datum tot aan overlijden.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”