Erfbelasting foutief ingevuld

Miralou
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Erfbelasting foutief ingevuld

#1 , 09 dec 2020 16:57

Dag allemaal,

Onlangs is mijn grootmoeder gestorven en tijdens het rouwproces heeft mijn moeder te taak op zich genomen alle administratieve verplichtingen te regelen omdat grootvader en andere kinderen hier op dat moment niet toe in staat waren.
Nu bleek ze zelf ook niet zo helder die periode (logisch denk ik) waardoor ze hier en daar iets fout ingevuld had (een verkeerd statuut aangevinkt en nog 1 of 2 van dat soort foutjes, we weten op dit punt zelf nog niet juist wat er niet zou kloppen op het formulier).

Dit heeft ze niet beseft tot het haar vandaag toevallig (ze belde voor een ongerelateerde zaak) door een assistent vermeld werd.
Deze heeft haar ingelicht dat er een boete zal volgen, en dat dit 20% van het totaal te erven bedrag zal zijn (per erfgenaam).
Met dit nieuws te horen zijn we allemaal wel wat van slag, dit is toch wel een heel zware boete en vermits het dus niet simpelweg gaat om enkele honderden euro's trachten we rond te horen of er opties zijn..

Van de belastingen zelf heeft ze nog niets gehoord, en ze heeft preventief een bureau gecontacteerd die dan tegen betaling het formulier correct zullen invullen. We hopen dat indien we dit tijdig verzenden men het geheel kan zien als een menselijke vergissing, maar dat is puur in het duister tasten...

Iemand met ervaring in dit soort zaken die me kan bevestigen dat de boete inderdaad zo hoog zal zijn, of we hier nog iets tegen kunnen doen; alle tips zijn welkom..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 dec 2020 19:33

Wat bedoelt u met verkeerd statuut?

Een boete van 20% bestaat niet.
Wel een belastingverhoging; dat is iets anders.
Ofwel voor een aangifte die vééél te laat werd ingediend. Dat lijkt hier niet het geval te zijn.
Ofwel voor het niet indienen van een aangifte. Ook niet van toepassing.
Ofwel voor een onvolledige aangifte of een onjuiste aangifte. De verhoging wordt in dit geval berekend op het bijkomend successierecht; niet op het geheel van het successierecht.

Een verbeterende aangifte heeft geen enkele zin (tenzij de verbeteringstermijn nog zou lopen). Werd er uitstel gevraagd?

Miralou
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 dec 2020 11:40

Wat bedoelt u met verkeerd statuut?

Een boete van 20% bestaat niet.
Wel een belastingverhoging; dat is iets anders.
Ofwel voor een aangifte die vééél te laat werd ingediend. Dat lijkt hier niet het geval te zijn.
Ofwel voor het niet indienen van een aangifte. Ook niet van toepassing.
Ofwel voor een onvolledige aangifte of een onjuiste aangifte. De verhoging wordt in dit geval berekend op het bijkomend successierecht; niet op het geheel van het successierecht.

Een verbeterende aangifte heeft geen enkele zin (tenzij de verbeteringstermijn nog zou lopen). Werd er uitstel gevraagd?
Ik weet niet wat er net foutief ingevuld is; men heeft mijn moeder op meerdere fouten gewezen via de telefoon; ook het bedrag op de rekening klopte niet helemaal(was bij benadering); en zo nog meerdere fouten die bij het invullen klein leken maar blijkbaar als groot gezien worden.
Er is(van de belastingen uit) wel degelijk gezegd 20% van het totaal te erven bedrag... Misschien(hopelijk) was dit dan wat ongelukkig geformuleerd indien u stelt dat dit niet bestaat.

Er is uitstel gevraagd ondertussen, of deze goedgekeurd wordt is niet zeker. Ik ga er vanuit dat dit alles is wat we kunnen doen?
Bedankt voor uw antwoord, dit stelt iig al wat gerust.

Reclame

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 dec 2020 13:12

Er bestaan wel degelijk belastingverhogingen van 20%. Bij niet-aangifte bijvoorbeeld, op de volledige erfbelasting. Of bij een aangifte die 2 jaar te laat is.

Ik schreef dat er geen BOETE van 20% bestaat; BOETES zijn iets anders dan belastingverhogingen. Vlabel geeft uiterst zelden boetes en die worden in geld uitgedrukt (50, 250, 1250 euro bijvoorbeeld).

Maar goed, u bent niet de enige die de twee begrippen door elkaar haalt.

-------------------------

Ik vind dit een raar verhaal.
De fiscus werkt schriftelijk; eventueel per mail.
Waarom zou iemand van Vlabel bellen om te zeggen dat er iets fout ingevuld is?
Dat brengt niets op.
Als Vlabel iets wil veranderen aan een aangifte, dan moet ze een Voorstel Ambtshalve Taxatie opsturen met de post. Toch zeker als ze daarbij een belastingverhoging wil opleggen.

Nog merkwaardiger is dat u spreekt over een ondertussen gevraagd uitstel. Men kan geen uitstel bekomen als de aangiftetermijn al voorbij is. En zelfs als de aangifte vroeger ingediend is, dan berekent Vlabel ze maar als de termijn om is.

Nog veel meer merkwaardig is dat een bureau nu een verbeterende aangifte zou opstellen en indienen. Daarvoor is het te laat en daardoor ontsnapt men zeker niet aan een belastingverhoging. Geld in het water.

---------------------------

Aanslagbiljet afwachten; in bezwaar gaan tegen de belastingverhoging kost niets.

----------------------------

Nu maar hopen dat de administratie door uw moeder op andere vlakken goed verlopen is.
Is er al een attest van erfopvolging?
Hoe zijn de bankrekeningen nu verdeeld bij de bank?

Miralou
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 dec 2020 17:58

Er bestaan wel degelijk belastingverhogingen van 20%. Bij niet-aangifte bijvoorbeeld, op de volledige erfbelasting. Of bij een aangifte die 2 jaar te laat is.

Ik schreef dat er geen BOETE van 20% bestaat; BOETES zijn iets anders dan belastingverhogingen. Vlabel geeft uiterst zelden boetes en die worden in geld uitgedrukt (50, 250, 1250 euro bijvoorbeeld).

Maar goed, u bent niet de enige die de twee begrippen door elkaar haalt.

-------------------------

Ik vind dit een raar verhaal.
De fiscus werkt schriftelijk; eventueel per mail.
Waarom zou iemand van Vlabel bellen om te zeggen dat er iets fout ingevuld is?
Dat brengt niets op.
Als Vlabel iets wil veranderen aan een aangifte, dan moet ze een Voorstel Ambtshalve Taxatie opsturen met de post. Toch zeker als ze daarbij een belastingverhoging wil opleggen.

Nog merkwaardiger is dat u spreekt over een ondertussen gevraagd uitstel. Men kan geen uitstel bekomen als de aangiftetermijn al voorbij is. En zelfs als de aangifte vroeger ingediend is, dan berekent Vlabel ze maar als de termijn om is.

Nog veel meer merkwaardig is dat een bureau nu een verbeterende aangifte zou opstellen en indienen. Daarvoor is het te laat en daardoor ontsnapt men zeker niet aan een belastingverhoging. Geld in het water.

---------------------------

Aanslagbiljet afwachten; in bezwaar gaan tegen de belastingverhoging kost niets.

----------------------------

Nu maar hopen dat de administratie door uw moeder op andere vlakken goed verlopen is.
Is er al een attest van erfopvolging?
Hoe zijn de bankrekeningen nu verdeeld bij de bank?

U begrijpt mij verkeerd, al geef ik toe dat dit een beetje een bizar verhaal is.
Eerst en vooral heeft men haar niet opgebeld, mijn moeder nam zelf contact op voor een ongerelateerde zaak. Tijdens dit contact is die aangifte ter sprake gekomen en is haar verteld dat ze deze fouten gemaakt had en dit zou neerkomen op die 20%(boete of wat dan ook, mijn moeder is 65j en begrijpt enkel dat ze een fout gemaakt heeft en ze daar nu financieel voor gestraft zal worden, naar haar kennis is dit een boete en zo geeft ze dit ook aan mij en anderen door).
Na dit gesprek heeft men haar geholpen door een extra aanvraag te doen; dit is inderdaad iets wat normaal niet kan werd haar ook verteld maar omdat het systeem uiteindelijk vaak zorgt dat mensen met weinig inkomen of kennis van zaken zoals mijn moeder gestraft worden heeft de medewerker haar na begrip vd situatie toch wat geholpen door dit alsnog te doen, ik begrijp er zelf ook niets van maar er is iig een soort van uitzondering aangevraagd wat er op neerkomt dat ze de ingediende aangifte opnieuw zou kunnen doen indien dit goedgekeurd wordt.
Op aanraden van diezelfde medewerker is dan dat bureau gecontacteerd om een nieuwe aangifte in te vullen.
Dit kost idd wat geld dus ik hoop dat het nut heeft maar ga er ergens vanuit dat men dit niet uit de lucht zal grijpen.

Van dat attest en die bankrekening dien ik na te vragen, waarom is dat van belang? Ik vermoed dat dit in orde is vermits hier niets over gezegd werd..

Bedankt voor die tip omtrent in bezwaar gaan, dat is idd nog steeds een optie al weet ik niet of we een poot hebben om op te staan...

Excuses voor de onduidelijkheden maar u praat tegen een leek die informatie doorkreeg van een andere leek... :wink:

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 dec 2020 13:06

Ik probeer dit verhaal nog altijd te plaatsen.

"mijn moeder nam zelf contact op voor een ongerelateerde zaak"
Dat moet dan wel ook een erfenis geweest zijn; ambtenaren van Vlabel die erfbelasting berekenen doen enkel die belasting en niets anders.
Naar waar heeft ze gebeld? 1700?

"Na dit gesprek heeft men haar geholpen door een extra aanvraag te doen"
Een aanvraag? Het enige wat men bij de erfbelasting kan doen, is een aangifte indienen.

"maar er is iig een soort van uitzondering aangevraagd wat er op neerkomt dat ze de ingediende aangifte opnieuw zou kunnen doen indien dit goedgekeurd wordt."
Nog nooit van gehoord. Dit is ondenkbaar in de erfbelasting.

"Op aanraden van diezelfde medewerker is dan dat bureau gecontacteerd om een nieuwe aangifte in te vullen.
Dit kost idd wat geld dus ik hoop dat het nut heeft maar ga er ergens vanuit dat men dit niet uit de lucht zal grijpen."
Een ambtenaar van Vlabel die een extern bureau aanbeveelt? Die wordt gestraft.
Behalve notarissen zijn er ontzettend weinig mensen die beroepshalve bezig zijn met opstellen van aangiftes van nalatenschap.
Ik weet echt niet wat uw moeder bedoelt.

*********************

Attest en verdeling bankrekening zijn van geen belang voor een erfenisaangifte;
ik vraag het maar omdat uw moeder heel, heel rare dingen vertelt.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 dec 2020 13:22

Het enige wat mogelijk is, is een aanvullende aangifte. Je kan desgevallend ook een afbetalingsfaciliteit vragen voor de berekende successie. Het is raadzaam om alleszins het niet-betwiste gedeelte reeds te betalen.
Je zal ook de nodige argumenten/aanvullende bewijzen moeten kunnen voorleggen om de aanslag te weerleggen en/of dat het om een vergissing/foutieve aangifte gaat. Het is tenslotte uiterst raadzaam dat een vragende partij zich soepel opstelt, zeker als men in de "fout" is gegaan. Ik ben er rotsvast van overtuigd dat de Vlabel zich soepel zal opstellen indien u spontaan een aanvullende/verbeterde aangifte doet. Sta me toe dat ik me toch wel vragen stel bij uw verhaal. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Miralou
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 dec 2020 13:00

Ik probeer dit verhaal nog altijd te plaatsen.

"mijn moeder nam zelf contact op voor een ongerelateerde zaak"
Dat moet dan wel ook een erfenis geweest zijn; ambtenaren van Vlabel die erfbelasting berekenen doen enkel die belasting en niets anders.
Naar waar heeft ze gebeld? 1700?

"Na dit gesprek heeft men haar geholpen door een extra aanvraag te doen"
Een aanvraag? Het enige wat men bij de erfbelasting kan doen, is een aangifte indienen.

"maar er is iig een soort van uitzondering aangevraagd wat er op neerkomt dat ze de ingediende aangifte opnieuw zou kunnen doen indien dit goedgekeurd wordt."
Nog nooit van gehoord. Dit is ondenkbaar in de erfbelasting.

"Op aanraden van diezelfde medewerker is dan dat bureau gecontacteerd om een nieuwe aangifte in te vullen.
Dit kost idd wat geld dus ik hoop dat het nut heeft maar ga er ergens vanuit dat men dit niet uit de lucht zal grijpen."
Een ambtenaar van Vlabel die een extern bureau aanbeveelt? Die wordt gestraft.
Behalve notarissen zijn er ontzettend weinig mensen die beroepshalve bezig zijn met opstellen van aangiftes van nalatenschap.
Ik weet echt niet wat uw moeder bedoelt.

*********************

Attest en verdeling bankrekening zijn van geen belang voor een erfenisaangifte;
ik vraag het maar omdat uw moeder heel, heel rare dingen vertelt.

Wat de ambtenaar gedaan heeft is ook strafbaar zo gaf hij zelf aan.. Nogmaals; verder weet ik niet welke soort aangifte(de juiste naam) of hoe dat juist in elkaar zit.
Nu lijkt het iig dat er via hier geen verdere hulp kan geboden worden, dat wat men tot nu gedaan heeft voor ons al uitzonderlijk is(en illegaal), en het sowieso afwachten zal worden: dus ik ga dit topic verder ook laten.
Bedankt voor uw hulp
ps: als ik er aan denk zal ik een update plaatsen eens dit achter de rug is/er vorderingen zijn waar ikzelf bij was en dus duidelijk kan formuleren over welke procedure/documenten het nu net gaat.

Miralou
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#9 , 16 dec 2020 13:05

Het enige wat mogelijk is, is een aanvullende aangifte. Je kan desgevallend ook een afbetalingsfaciliteit vragen voor de berekende successie. Het is raadzaam om alleszins het niet-betwiste gedeelte reeds te betalen.
Je zal ook de nodige argumenten/aanvullende bewijzen moeten kunnen voorleggen om de aanslag te weerleggen en/of dat het om een vergissing/foutieve aangifte gaat. Het is tenslotte uiterst raadzaam dat een vragende partij zich soepel opstelt, zeker als men in de "fout" is gegaan. Ik ben er rotsvast van overtuigd dat de Vlabel zich soepel zal opstellen indien u spontaan een aanvullende/verbeterde aangifte doet. Sta me toe dat ik me toch wel vragen stel bij uw verhaal. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
Bedankt, wij stellen ons soepel en transparant op maar het is fijn te horen dat u uit ervaring(?) kan melden dat Vlabel zich ook soepel zal opstellen indien die verbeterde aangifte volgt: dat is namelijk exact wat haar gezegd is door die medewerker, al zei die man ook dat niets zeker is en dat we moeten afwachten.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”