Erfenis - wat als?

davidbowie
Topic Starter
Berichten: 42
Juridisch actief: Nee

Erfenis - wat als?

#1 , 07 dec 2020 08:58

Mijn vader is al enkel jaren geleden overleden, nu is mijn moeder onlangs overleden, er zijn 6 kinderen, mijn moeder woonde in bij 1 van mijn zussen ; de oudste zoon woont in een huis dat eigendom van mijn ouders was. Hij betaalde hiervoor een zeer beperkte huursom. Hij zit in schuldbemiddeling...Kan hij blijven wonen in dat huis en dient hij dan huur te betalen aan de andere 5 kinderen? Wat als 1 van de 6 kinderen het huis wenst te verkopen? Wat als 1 van de 6 kinderen een hogere huurprijs wenst?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 dec 2020 12:09

Uw broer heeft uit de wet geen bijzonder recht om daar te blijven wonen.
Hij zou kunnen overeenkomen met de andere 5 om daar te wonen, maar dat zal niet gratis zijn. Huur kan men dat m.i. niet noemen; hij is onverdeeld mede-eigenaar. Hij zal dus al mee moeten betalen voor alle kosten. Heeft hij daar de middelen voor?
Van zodra één erfgenaam wil verkopen, zal het huis verkocht worden. Ofwel nadat iedereen overeenkomt over "aan wie", voor welke prijs, hoe, makelaar of niet, enz. enz. Zonder overeenkomst kan elkeen naar de rechter gaan en vragen dat het openbaar verkocht wordt.
Men kan ook allemaal samen het huis verhuren aan een derde.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”