moeten kinderen kosten rusthuis betalen wanneer ouders eigendom hebben

lorelei
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

moeten kinderen kosten rusthuis betalen wanneer ouders eigendom hebben

#1 , 26 nov 2020 14:08

Mijn ouders hebben goed pensioen, eigen woonst, Eigen poetsdienst en tuinman. De laatste jaren hebben zij hun spaargeld er echter doorgejaagd. Hun gezondheid gaat achteruit en ik vermoed dat zij schulden hebben. Ben ik verlicht deze te betalen? Kan ik hen niet verplichten hun grote woonst te verkopen en naar rusthuis te gaan? Ikzelf heb statuut van invalide en heb geen eigendom en student ten laste m.a.w heb veel lager inkomen dan hun pensioen en heb zelf geen schulden. Het is fysiek onmogelijk voor mij de zorg voor hen op te nemen en ze bij mij in huis te nemen, ik woon ook te klein. Kan deurwaarder mijn goederen in beslag nemen en ook mijn inkomen? Lijkt mij toch te gek voor woorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 26 nov 2020 14:15

Stelt er een probleem op dit ogenblik?
Uw ouders doen met hun geld wat ze willen.
Ze zijn ook niet verplicht u ook maar iets na te laten.

"Kan ik hen niet verplichten hun grote woonst te verkopen en naar rusthuis te gaan? "
Neen want dan bent u een tiran.
AUB zeg. Waarom niet ineens euthaniseren...
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

lorelei
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 nov 2020 16:01

Foutief begrepen, ik wens hun nalatenschap niet maar ook hun schulden niet, ze doen inderdaad met hun geld wat ze willen. Beleefd taalgebruik door u zou wenselijk zijn.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 nov 2020 16:34

Het lijkt me best dat u wacht met welke verkoop dan ook tot er sprake is van een opname in een woonzorgcentrum. Het zijn immers uw ouders die uiteindelijk er voor kiezen om al dan niet opgenomen te worden in een WZC tenzij zij zo hulpbehoevend worden dat er sprake is van een bewindvoering. Indien er een woning is, zal er normalerwijze hypotheek gelegd op de woning. Enkel bij tekorten zal men beroep doen op de onderhoudsplichtigen. Indien u meent dat uw ouders "onbekwaam" zijn, kan u de aanstelling van een bewindvoerder overwegen. Ik raad u aan om eens contact op te nemen met de sociale dienst van het OCMW of een CAW om uw problematiek te bespreken. Veel succes en vooral veel sterkte.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Thomas_A
Berichten: 2325
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 nov 2020 21:18

Zolang uw ouders ervoor kiezen om thuis te wonen, met hulp die zij zelf betalen, hebben ze het recht dat te doen. Het is niet aan u om te beslissen om naar een rusthuis te gaan of kleiner te gaan wonen, zolang ze in staat zijn om zelf deze beslissingen te maken. U bent ook niet verantwoordelijk voor eventuele schulden.

Wanneer ze niet meer in staat zijn om voor zichzelf te zorgen, kan er beslist worden om naar een rusthuis te gaan. U kan niet verplicht worden om hen in uw huis te nemen. Op dat moment zal eventueel de woning moeten verkocht worden om hiervoor te betalen. Mogelijk wordt u wel aangesproken om bij te dragen als dit onvoldoende zou zijn.

Enkel als uw ouders zouden overlijden, zou u eventueel schulden kunnen erven. Daarom dat het op dat moment belangrijk is om de erfenis niet zomaar te aanvaarden, maar onze voorbehoud van een boedelbeschrijving.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”