Erfenis grootvader

jeroenvkk
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Erfenis grootvader

#1 , 25 nov 2020 11:26

Beste ,
mijn vader is reeds sinds mei 2016 overleden .
Mijn grootvader , die nog 3 andere zonen heeft . Is dit jaar augustus overleden .

Nu komen wij dus ipv ons vader als erfgenaam van onze grootvader (ik en mijn broer) .
Via de bank zullen wij nu elk 1/8 ste van de restwaarde van de rekeningen krijgen .

Alleen heb ik hier wat vragen omtrent ...

Mijn grootvader had een huis , dit huis werd verkocht na de dood van mijn vader maar werd verdeeld (zijnde het zonder notaris) aan de andere zonen . Kan dit zomaar ? Of hebben wij hier recht op een minimumdeel van 't huis ?
Alsook vraag ik me af, aangezien de oudste zoon hier volmacht over de rekeningen had , als wij inzicht kunnen krijgen in de uitgaven die gedaan zijn voor de dood van mijn grootvader . Die was namelijk al een aantal jaren in een WZC .
Volgens mij mogen wij toch controleren als er geen gelden "scheefgeslagen" zijn , alsook als ze alle bewijs van uitgaven hebben ???

Alvast bedankt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 25 nov 2020 11:52

Jullie hebben recht op het aandeel van jullie vader.
Hebt u moeten mee tekenen voor de verkoop van het huis?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

jeroenvkk
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 nov 2020 12:17

Jullie hebben recht op het aandeel van jullie vader.
Hebt u moeten mee tekenen voor de verkoop van het huis?
Neen , niks moeten tekenen ivm verkoop van 't huis . We waren eigenlijk overal buiten gelaten . We zijn 100% zeker dat 't huis verkocht werd na de dood van mijn vader .

Alsook vraag ik me af , mag mijn grootvader zomaar alles wegschenken zonder ons erbij te betrekken ?

Alsook mijn nonkel beweert dat die schulden van mijn vader betaald heeft met "zijn deel" van de erfenis (terwijl mijn grootvader nog leefde) . Maar kan hier of WIL hier geen bewijzen bij voorleggen .


Alvast bedankt

Reclame

Franciscus
Berichten: 38602

#4 , 25 nov 2020 12:18

Best een eigen notaris aanstellen die de zaak dan kan uitzoeken.

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 25 nov 2020 14:02

"Alsook mijn nonkel beweert dat die schulden van mijn vader betaald heeft met "zijn deel" van de erfenis (terwijl mijn grootvader nog leefde) . Maar kan hier of WIL hier geen bewijzen bij voorleggen ."

Een erfenis bij leven?????
Dit stinkt.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 26 nov 2020 17:09

Bij de verdeling moet rekening gehouden worden met alle schenkingen van de overledene. Eventueel dus ook met de gelden van de verkoop van het huis. Ja, eigen notaris aanstellen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”