keuzebeding huwelijkscontract erfenis

Tolstoj
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

keuzebeding huwelijkscontract erfenis

#1 , 19 nov 2020 08:15

In het huwelijkscontract van mijn ouders werd het volgende keuzebeding opgenomen:

1) ofwel voor vruchtgebruik
2) ofwel voor het grootst beschikbare deel in volle eigendom
3) ofwel voor de totale huwelijksgemeenschap in volle eigendom

Mijn vader is onlangs overleden. Mijn moeder moet nu een keuze maken uit deze drie opties. Optie drie is voor ons duidelijk. Wat is echter het verschil tussen de eerste twee opties en wat zijn de voor- en nadelen? De situatie is de volgende: 1 overlevende huwelijkspartner en twee meerderjarige kinderen.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 19 nov 2020 11:21

Dat is een beding met beperkte mogelijkheden. gewoonlijk zijn er 10 tot 12 keuzes. Gaande van niets tot alles aan de partner, onderscheid tussen roerend en onroerend, volle eigendom of vruchtgebruik.
Eén en ander moet mee bepaald worden door de leeftijd van de overlevende echtgenoot. De noden zijn anders op 60 dan op 85 jaar.
Ik zou durven voorstellen ( indien het kan) :
- onroerend (zeker gezinswoning) + inboedel en auto volle eigendom partner
- roerend : volle eigendom verdelen tussen kinderen
Er dient niets betaald te worden op de gezinswoning en moeder kan zelf en alleen beslissen wat er gebeurt; Vb verkoop bij verhuis of rusthuis.
Haal er een notaris bij.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 nov 2020 17:11

Dergelijk keuzebeding is niet mogelijk wat de tweede optie betreft.
Het begrip "grootst beschikbaar deel" is een element uit het erfrecht; niet uit het huwelijksvermogensrecht.
Een langstlevende echtgenoot kan dus geen keuze maken "ik neem het grootst beschikbaar deel van het gemeenschappelijk vermogen".

Ook de eerste optie is zéér merkwaardig. Een langstlevende echtgenoot die enkel het vruchtgebruik zou kiezen van het gemeenschappelijk vermogen stuurt de blote eigendom volledig naar de nalatenschap, zodat er méér (véél meer) belast zal worden dan de helft van de gemeenschap.

Neem hier eens de originele tekst over van het contract.
Graag ook het jaar waarin dit vehikel is opgemaakt.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 19 nov 2020 19:22

Hetgeen ik vermeld, heb ik 2 jaar geleden voor kennissen (mee) geregeld. Moeder nam alle onroerende goederen, zijnde gezinswoning en stukje bos. Kinderen verdeelden de gelden, telkens in volle eigendom.
Moeder betaalde praktisch geen erfbelasting. Zij heeft ondertussen het huis verkocht. Er is dan een appartement gekocht in gezamenlijke aankoop met de kinderen.

Wat deze topic betreft : zoals voorgesteld zijn de mogelijkheden idd zeer beperkt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”