vraag over schenking (dringend)

boekser
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

vraag over schenking (dringend)

#1 , 18 nov 2020 08:28

Beste,

Mijn ouders schenken aan mij hun huis en bijhorende grond waardoor ik broer en zus uitkoop...Dit is allemaal in onderling overleg en goedkeurig met broer en zus.
Nu wordt het huis aan mij geschonken met vruchtgebruik voor mijn beide ouders dus zij blijven daar wonen zolang ze kunnen en willen...

Dit infeite terzijde want de vraag is het volgende...

Ikzelf ben getrouwd en heb 2 dochters.... de schenking gebeurt aan mij persoonlijk ...maar hoe zit het nu als er met mij iets gebeurd? Gaat het huis dan naar mijn vrouw.... of naar mijn dochters ??? of eventueel naar mijn broer en zus??

Ik weet van de notaris dat ik mijn vrouw kan betrekken in de schenking en we zijn al 26 jaar gelukkig getrouwd maar toch is het mss beter dat de schenking niet gezamelijk gebeurt want het huwelijk zou toch maar op de klippen lopen en dan moeten mijn ouders mss uit het huis etc...

dus de vraag.. ik krijg het huis van mijn ouders door broer en zus uit te kopen ... schenking gebeurt aan mij alleen ... ouders hebben vruchtgebruik zolang nodig is .....wat gebeurt er met de schenking als er mij iets overkomt voor mijn ouders zijn gestorven? gaat het huis naar mijn vrouw? mijn kinderen? mijn broer/zus (die al wel uitgekocht zijn) ??

Graag asap antword want het is vrij dringend

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 18 nov 2020 10:28

Het huis is van u alleen. Als u komt te sterven, is de normale gang dat uw kinderen de blote eigendom bekomen en uw vrouw het vruchtgebruik. En dat is pas nadat uw laatste ouder zelf is overleden.
Ik veronderstel dat dit niet om de gezinswoning gaat : dan kan u onder bepaalde voorwaarden dat vruchtgebruik aan uw vrouw afpakken. Bespreek dat met de notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

boekser
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 nov 2020 10:30

Het huis is van u alleen. Als u komt te sterven, is de normale gang dat uw kinderen de blote eigendom bekomen en uw vrouw het vruchtgebruik. En dat is pas nadat uw laatste ouder zelf is overleden.
Ik veronderstel dat dit niet om de gezinswoning gaat : dan kan u onder bepaalde voorwaarden dat vruchtgebruik aan uw vrouw afpakken. Bespreek dat met de notaris.

bedankt voor de response ... hier kan ik mee verder

mvg

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”