Uit onverdeeldheid treden

Ernesto
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Uit onverdeeldheid treden

#1 , 12 nov 2020 18:28

Beste allen,

Ik had betreffende het volgende graag eens jullie advies en expertise geweten.
Mijn broer en ik hebben enkele jaren terug een appartement verworven via schenking van mijn ouders. Nu zijn beide ouders overleden en beginnen de problemen (zoals vaak helaas). Ik wil het appartement over kopen (ik wil het zelfs door een erkend schatter laten schatten), maar daar is mijn broer niet mee akkoord. Mijn broer wil het ook niet zelf kopen én niet uit de onverdeeldheid stappen. Dat wil ik wel omdat er geen toekomst in deze onverdeeldheid zit.

Ik heb begrepen dat ik uit die onverdeeldheid kan treden, maar welke stappen dien ik dan concreet te nemen? Ik las o.a. dat ik naar de rechtbank van eerste aanleg moet stappen, klopt dit?
Kan mijn broer daar tegenin gaan? Over welke termijn gaat zo'n procedure? Moet ik (eerst) een advocaat aanstellen?
Welke kosten zijn aan zo'n procedure verbonden? Enz...

Ik begrijp dat er niet een éénduidig antwoord is maar ik hoop toch flink wat wijzer te worden a.d.h.v. jullie advies.

Alvast dank,
Ernesto

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 14 nov 2020 00:24

Een notaris raadplegen, die kan u al een heel eind op weg helpen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

nicky54
Berichten: 218

#3 , 14 nov 2020 14:44

Artikel 815 van het Burgerlijk Wetboek bepaalt dat niemand kan gedwongen worden om in onverdeeldheid te blijven

Een vereffening-verdeling kan in onderling akkoord (Artikel 1205 van het Gerechtelijk Wetboek : minnelijke vereffening-verdeling) bekomen worden. U kunt met een overeenkomst of akte een minnelijke vereffening en verdeling sluiten.
De tussenkomst van een notaris is steeds vereist indien er zich een onroerend goed in de onverdeeldheid bevindt.

Indien de partijen niet akkoord geraken, kan de "weerspannige" mede-eigenaar gedagvaard worden in vereffening-verdeling.
Dat is een procedure die bij dagvaarding wordt ingeleid voor de Rechtbank van Eerste Aanleg, sectie Familierechtbank, die een notaris aanstelt om alles te vereffenen en te verdelen.

Reclame

nicky54
Berichten: 218

#4 , 15 nov 2020 15:12

Zoals hierboven vermeld : wie juridische bijstand kan gebruiken, moet in eerste instantie terecht kunnen bij de notaris. Het is zijn of haar rol om de erfgenamen onpartijdig te adviseren en hen te helpen om tot een akkoord te komen. Soms stelt de notaris ook een schikking voor, die de partijen al dan niet aanvaarden.

Lukt het niet om op die manier een oplossing uit te dokteren waar alle partijen zich kunnen vinden, dan hoeft het nog niet meteen tot een gerechtelijke vereffening (rechtszaak) te komen.
Sinds 2005 is het mogelijk om een erkende juridische bemiddelaar in te schakelen, die de partijen kan begeleiden om tot een akkoord te komen.
Een erkend bemiddelaar in uw buurt kan u vinden via www.fbc-cfm.be

Bemiddeling heeft als grote voordeel dat het gemiddeld een pak goedkoper uitvalt dan een rechtszaak, en meestal ook veel minder lang aansleept.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”