erfrecht: echtgenoot wordt buitenspeld gezet door levensverzekering?

Robbie_vmh
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

erfrecht: echtgenoot wordt buitenspeld gezet door levensverzekering?

#1 , 12 nov 2020 12:57

beste
Ik zit met een moeilijke concrete casus van een goede vriend, als student fiscaliteit probeer ik hem te helpen.
1. Bij een kinderloos paar is de echtgenote net overleden ( gehuwd volgens het wettelijk stelsel)
2. De echtgenoot in kwestie is benadeeld geweest door zijn echtgenote die een levensverzekering heeft afgesloten voor haar zus.
3. de zus is de begunstigde, de overleden dame schreef maandelijks geld over van een lopende rekening (van beide echtgenoten) naar een rekening op haar naam en vervolgens cash op die levensverzekering. De verzekering is afgesloten voor 1/09/2018.
3. die levensverzekering bevat zowat 80% (55 000 euro) van de nalatenschap aangezien er geen gezinswoning is.

mijn concrete vragen:
1. Is er in deze casus recht inkorting mogelijk, aangezien ik vermoed dat dit toch een schenking buiten erfdeel is?
2. Indien dit wordt ingebracht in rekening van het eigen vermogen van de overleden vrouw wat zijn de rechten van de man?
3. Het reservatair deel is in deze casus toch aangetast? Het is aanzienlijk groter dan het beschikbaar deel indien dit in het gemeenschappelijk vermogen mag worden gerekend bij de berekening van de fictieve massa.

alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 14 nov 2020 00:18

Ik denk nu niet direct aan inkorting.
Bij de samenstelling van de gemeenschap moet mi. deze verzekering wel meegeteld worden. Hierdoor bekomt de echtgenoot daar al minstens de helft van.
Er is een probleem : kan bewezen worden dat zij dat geld voor die verzekering stortte? Als dat, zoals ge zegt, cash gebeurde kan verklaard worden dat dat geld 'persoonlijke' uitgaven zijn.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”