Uitgesloten bij afscheid ivm overlijden

sjoerelke
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Uitgesloten bij afscheid ivm overlijden

#1 , 08 nov 2020 15:36

Mijn ex vriendin is, spijtig genoeg, veel te vroeg overleden (65) na een jammerlijk ongeval.
Ze heeft nog 2 zoons die elk een gezin hebben en niet meer in de ouderlijke woning wonen.
Nu heeft de jongste zoon, via zijn broer, een geschreven verklaring gekregen opgesteld door
zijn moeder waarin ze hem verbied om haar lichaam te komen groeten en geen afscheid te
komen nemen op haar begrafenis. Tevens mag hij zich niet bemoeien met alle formaliteiten
betreffende de begrafenis. Die jongen is in alle staten.
Voor zover hij weet is dit niet geregistreerd bij een notaris en zou er verder geen testament
bestaan.
Deze geschreven verklaring is opgemaakt en afgegeven aan 2 personen: de oudste zoon
en de nieuwe vriend van mijn ex. De jongste zoon heeft geen verklaring gekregen en valt
dus nu volledig uit de lucht. De verklaring werd opgesteld in maart 2019.
Mijn ex vriendin was een weduwe en is nooit hertrouwd.

Mijn vraag is of dit wettelijk is, want door deze verklaring wordt hem in principe toegang tot de ouderlijke
woning ontzegd. Wat kan hij zelf doen om zijn erfdeel te beschermen?

Met dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 08 nov 2020 17:33

In principe heeft niemand toegang tot het (voormalige) ouderlijke huis, gezien het feit dat de nabestaanden (kinderen) er niet gedomicilieerd zijn. Enkel de eigen partner die er wél gedomicilieerd is, heeft momenteel toegang tot de woning. Dus voor een correcte afwikkeling van de erfenis, is het verstandig een eigen notaris aan te stellen.

Wat het afscheid betreft, dit is erg voor u, maar er is geen wettelijk kader dat kan toestaan alsnog de begrafenis/afscheidsmoment te mogen bijwonen als de overledene dat verboden heeft. In dat geval heeft de ceremonie plaats in besloten kring zonder publiek.

Een schriftelijke eis (verbod aanwezigheid) van harentwege, lijkt wel voldoende, omdat dit niet gaat over de erfenis.

Wat de begrafenis betreft: als de andere nabestaanden dit regelen, gaan de kosten hiervoor van de erfenis af. Het lijkt me redelijk dat de "uitgesloten" erfgenaam via zijn notaris laat weten aan de anderen dat - gezien het feit de uitgesloten erfgenaam niet mee de begrafenis kan/mag regelen, noch op voorhand van de kostenraming op de hoogte gebracht wordt - er slechts de basic kosten voor de begrafenis kunnen afgerekend worden van de erfenis.
Maw: willen de andere erfgenamen een koffietafel, duurdere ceremonie etc. organiseren: dan zal dat op hun kosten zijn.

Wat de erfenis betreft: als u een eigen notaris aanstelt, waakt deze er over dat de procedure correct gevolgd wordt (bvb. boedelbeschrijving etc) en de erfenis correct wordt toegewezen.

ongelukbelaagd
Berichten: 516

#3 , 09 nov 2020 09:47

Ik heb toch een ander verhaal dan Eylis.
Is er een wettelijk kader dat kan verbieden een begrafenis niet bij te wonen als de overledene dat verboden heeft? En heeft de overledene dit echt verboden? Wat was haar mentale toestand toen ze die brief schreef? Zijn er eventueel geen latere ontwikkelingen geweest waardoor ze van gedachte kon veranderd zijn?

Toen mijn stiefvader stierf en zijn zussen me plots na 30 jaar niet meer beschouwden als zijn dochter, heb ik me tot een advocaat gericht om te zien of ze me de toegang konden weigeren tot zijn begrafenis.
Wanneer dit op een publieke plaats gebeurd, kan men dit blijkbaar niet weigeren.

Reclame

eylis
Berichten: 8842

#4 , 09 nov 2020 09:57

@ongeluk belaagd: herlees mijn post grondig. Want dat is exact wat ik ook stel: bij een begrafenis in besloten kring kan en mag men personen weigeren. Dat impliceert uiteraard wel, dat dit bij een publieke begrafenis niet kan. En om de zaak heel pragmatisch te benaderen. Onderzoek én rechtszaak om na te trekken of de verklaring wel authentiek is, kan de begrafenis niet vertragen. Vaststelling van de mentale toestand van de overledene is niét verifièrbaar, want een arts kan géén postmortem neurologische diagnose stellen.

Dus om concreet te zijn: zelfs al vat betrokkene een rechtszaak aan (met alle kosten van dien) om alsnog toegelaten te worden op de ceremonie, dan is de overledene al lang begraven. Dus nogmaals: als de erfgenamen besluiten er een begrafenis in besloten kring te houden, dan gaat de deur van de ceremonieruimte (of kerk) gewoon op slot. En daar kan niemand iets aan veranderen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”