Verkoop ouderlijk huis

Mikriep
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Verkoop ouderlijk huis

#1 , 04 nov 2020 04:10

Mijn moeder en ik hebben al jaren geen contact meer. Ik weet dat ze het ouderlijk huis verkocht heeft (alles werd nagelaten aan de langstlevende na overlijden vader). Is de notaris die de verkoop gaat regelen verplicht mij en mijn broer in te lichten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 nov 2020 15:57

Nee.
Getrouwde mensen met gemeenschappelijke kinderen kunnen in hun huwelijkscontract voorzien dat het volledige gemeenschappelijke vermogen overgaat naar de langstlevende van hen. Dat is geen erfenis; wel een toepassing van het huwelijksvermogenrecht.

De kinderen moeten dan wachten tot de tweede ouder sterft; en hopen dat er nog iets over is van die gemeenschap.
Dit is volledig legaal; gemeenschappelijke kinderen kunnen hier niets tegen doen.

bosprocureur
Berichten: 6858

#3 , 04 nov 2020 16:20

Misschien wat vergezocht, maar mocht er flagrant misbruik zijn door bijvoorbeeld een verkoop vèr onder de gangbare prijs, is er dan kans dat er een Pauliaanse vordering in het vizier komt ?

Reclame

Mikriep
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 nov 2020 11:09

Gaby , bedankt voor je reactie. In het huwelijkscontract staat dat ze na de verkoop wel het geld moet verdelen onder de kinderen, ik weet gewoon niet of de notaris ons moet inlichten of niet

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 nov 2020 23:52

"In het huwelijkscontract staat dat ze na de verkoop wel het geld moet verdelen onder de kinderen"

Dat lijkt me iets heel raar om in een huwelijkscontract te zetten.
Als u de letterlijke tekst kunt weergeven, zouden we al meer kunnen zeggen.

Mikriep
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 nov 2020 14:11

Bij vervreemding van een onroerend goed uit de overgenomen huwgemeenschap wordt het vruchtgebruik op dit goed omgezet in een kapitaal, en dient de langstlevende de waarde van de naakte eigendom uit te betalen aan de kinderen (erfgenamen) van de eerststervende

Sirkii
Berichten: 5417

#7 , 09 nov 2020 14:49

Bij vervreemding van een onroerend goed uit de overgenomen huwgemeenschap wordt het vruchtgebruik op dit goed omgezet in een kapitaal, en dient de langstlevende de waarde van de naakte eigendom uit te betalen aan de kinderen (erfgenamen) van de eerststervende
Da s enkel als er volgens het wettelijk stelsel getrouwd was (of zo gestipuleerd in het huwelijkscontract). Bij een huwelijkscontract “langst leeft al heeft” heeft de overlevende partner alles en is er geen verplichte uitbetaling.

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#8 , 09 nov 2020 15:29

Zolang we geen correcte tekst krijgen, kunnen we hier nog 700 vervolgnummertjes aanbreien. En zullen we nog geen millimeter opgeschoven zijn in de goeie richting...

Mikriep
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 09 nov 2020 17:21

Gaby, ik stuurde hierboven de tekst zoals hij er letterlijk staat

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#10 , 10 nov 2020 20:26

Ga door, zou ik zeggen. Ik had uw citaat niet herkend als afkomstig uit een (recent) huwelijkscontract.
Van welk jaar is dat huwelijkscontract?
Beiden van Belgische nationaliteit?
Graag de tekst van alle artikels. NIET hoe er verdeeld wordt bij echtscheiding. NIET hoe er verdeeld wordt als er een feitelijke scheiding zou bestaan.

Waarop baseerde u zich voor uw eerste tekst "alles werd nagelaten aan de langstlevende na overlijden vader"?


Een heel raar beestje.

Mikriep
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#11 , 13 nov 2020 03:49

Het is opgemaakt in 2009, beiden zijn ze Belgisch, het contract bestaat uit 2 pagina’s . Jammer dat ik geen bestanden kan invoegen. De eerst tekst was misschien verkeerd verwoord door mij
Kan het doorgemaild worden mss?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”