Woonstvergoeding

PhilMil
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Woonstvergoeding

#1 , 01 nov 2020 06:44

Beste Allen,

Ik destijds, nu een 15 jaar geleden, gedurende een periode van 10 jaar een appartement bewoond van mijn ouders.
Ik heb nooit geen huur moeten betalen en er is nooit een huurovereenkomst opgesteld.
Mijn ouders zijn ondertussen overleden en tijdens de vereffening wordt nu een woonstvergoeding gevraagd door een broer voor die periode.
Kan dit zomaar en is er een verjaringstermijn waarbinnen de eis van een woonstvergoeding moet vallen.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 01 nov 2020 09:23

Voor de periode dat uw ouders leefden en u gratis lieten wonen kan geen vereffening gevraagd worden door de andere erfgenamen. Enkel voor de periode vanaf hun overlijden tot nu.

Sirkii
Berichten: 5414

#3 , 01 nov 2020 11:30

Vragen mag doch zoals Eylis schreef moet je niet geven voor de periode dat je ouders nog leefden. Bekijk het globale plaatje om in vrede een billijke verdeling te realiseren. Ook bv verschillen in studieduur, thuis gewoond als werkende en uw loon (deels) afgegeven etc worden niet verrekend als er geen testament is die dit oplegt.

Reclame

nicky54
Berichten: 218

#4 , 01 nov 2020 11:57

De "woonstvergoeding" is de "vergoeding" door een deelgenoot verschuldigd aan de andere deelgenoot voor het gebruik van de woning die eigendom is van de (huw)gemeenschap, dan wel de postcommunautaire gemeenschap.

nicky54
Berichten: 218

#5 , 03 nov 2020 15:55

Bij een gerechtelijke vereffening-verdeling wordt een notaris aangesteld.
De deelgenot die tijdens de procedure tot aan de vereffening-verdeling het exclusief genotsrecht heeft gehad van een onverdeeld onroerend goed is een vergoeding, die overeenstemt met de huurwaarde van het goed, verschuldigd aan de onverdeeldheid. In het geval dat twee personen rechten hebben op het onverdeeld goed, dient de deelgenoot de helft van de huurwaarde betalen. Deze vergoeding is verschuldigd tot op de datum van afsluiting vereffening-verdeling.

PhilMil
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 nov 2020 00:44

Bedankt voor de raad die jullie me hebben gegeven.
Ik hou jullie op de hoogte van de uitspraak.

nicky54
Berichten: 218

#7 , 12 nov 2020 17:27

Waarvoor dank! Dit is genoteerd!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”