Niet aangegeven schenking

TS13
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Niet aangegeven schenking

#1 , 28 okt 2020 17:12

Goedemiddag,

Wat kan ik doen als ik merk dat een familielid een schenking heeft gedaan zonder dit aan te geven?
Klopt het dat de verjaringstermijn 10 jaar is?

De schenking is enige tijd geleden gebeurd (buiten de 3 jaar voor inkorting), blijft de boete sowieso 20%?

Alvast bedankt,
Tibo

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gaby P

#2 , 28 okt 2020 17:35

Welke boete bedoelt u?
Het is aan de fiscus om te bewijzen dat er een schenking gebeurd is.
En diegene die een schenking doet, moet ze toch niet aangeven. Diegene die ze kreeg, dat eventueel.

Verjaringstermijn voor een inkorting: ik denk inderdaad 10 jaar.

Vertel misschien eerst eens wie er overleden is, wie erfgenaam is, de verwantschap van dat familielid en van u.

In elk geval zal u een antwoord krijgen op fiscaal vlak en een ander antwoord op burgerlijk vlak.

TS13
Topic Starter

#3 , 29 okt 2020 09:42

Hallo

De verwantschap doet er niet toe in deze, daar heb ik geen vragen over.

Ik zou alleen willen weten of de boete altijd 20% is op het (niet aangegeven) geschonken bedrag, en tot hoe lang deze recupereerbaar is betreffende een verdeling.

Mvg,
T

Reclame

Thomas Morus

#4 , 29 okt 2020 10:14

Wanneer heeft de schenking plaatsgevonden?
Wanneer heeft het overlijden plaatsgevonden?

Ik weet niet over welke boete u spreekt. Ik vermoed dat u twee verschillende zaken door mekaar haalt:

1. Als de schenking meer dan drie jaar voor het overlijden is gebeurd dan zijn er geen erfenisrechten verschuldigd en dient er niets te worden aangegeven. Er is dan ook geen boete. Want voor Vlabel is het verhaal dan letterlijk en figuurlijk afgelopen.

2. Alvorens de erfenis te verdelen moeten schenkingen worden ingebracht om zo de fictieve massa te bepalen. Die verplichting verjaard nooit, dus ook niet na 10 jaar, want aangezien het een persoonlijke rechtsvordering tot teruggave of tot het afleggen van rekenschap betreft verjaart ze niet overeenkomstig artikel 2262 bis B.W., vermits de vordering tot inbreng van schulden als een verdelingsprocedé moet worden aanzien waarbij de erfgenamen optreden als mede-eigenaars van de erfrechtelijke goederen en niet als schuldeisers. De erfgenamen treden dan op, op grond van hun eigen recht, en niet als erfopvolgers van de erflater waardoor de vordering tot inbreng van schulden als onverjaarbaar dient te worden aanzien, net als de vordering tot verdeling zelf.

voor meer: https://legalnews.be/burgerlijk-recht/p ... advocaten/
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

TS13
Topic Starter

#5 , 29 okt 2020 11:48

Bedankt voor uw reactie.

Het overlijden heeft plaatsevonden begin september, de schenking in 2015. Het betreft een schenking aan één zus erfgename.

Als ik het goed begrijp kan zij dus geen boete meer krijgen voor het niet aangeven van deze schenking?

En de andere erfgenamen (twee broers) kunnen (onbeperkt in tijd) nog vragen om dit in te brengen in de verdeling van de erfenis?

Mvg,
T

Thomas Morus

#6 , 29 okt 2020 11:51

Het is niet: geen boete meer krijgen, maar: nooit sprake geweest van boete want schenking viel niet in de driejarige periode. Fiscaal is er niets ongeoorloofd gebeurd.

Burgerlijk: Mits de nodige bewijzen kunt u nog eisen stellen.
Vraag is of betroffen begunstigde mee wil werken, anders is een rechtsgang noodzakelijk. Dan is een afweging kosten/mogelijke baten nuttig.

TS13
Topic Starter

#7 , 29 okt 2020 13:04

Oke, dat is duidelijk, bedankt.

Echter voor de zekerheid: stel dat ik morgen 100.000€ wil overschrijven naar mijn zoon, dan mag dat zomaar zonder enige vorm van belasting?

Thomas Morus

#8 , 29 okt 2020 13:24

Ja maar wel nog minstens drie jaar blijven ademen anders wordt uw zoon geacht er erfenisrechten op te betalen.

TS13
Topic Starter

#9 , 30 okt 2020 13:20

Beste,

Misschien nog een aanvullende vraag omdat ik in een ander topic hier ergens iets las wat me weer deed twijfelen...

Stel dat het totale te verdelen bedrag 100.000 euro is
Stel dat de schenking in 2015 50.000 bedroeg

Wordt de fictieve massa dan 150.000 ?
Krijgt de zus dan nog eens haar deel op 150.000 of wordt die 50.000 die ze al kreeg in mindering gebracht? (2e lijkt me het meest logische)

Conclusie: enkel de broers krijgen elk 50.000 en zus heeft haar deel in 2015 al gekregen?

Maar dan schijnt er nog indexatie te zijn, dus zus zou nog moeten toesteken want na indexatie heeft ze al meer dan 50.000 gekregen?

Dank bij voorbaat!

Thomas Morus

#10 , 30 okt 2020 15:15

Natuurlijk is het zo dat het in mindering wordt gebracht.
Bedoeling is dat elkeen op einde van de rit evenveel heeft gekregen.

De enige uitzondering is de schenking buiten erfdeel. Een verhaal apart.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”