vruchtgebruik

bangkok1
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

vruchtgebruik

#1 , 26 okt 2020 16:32

Vader is overleden en heeft een huis waarvan ik eerder al de blote eigendom verkregen heb sinds mijn moeder is overleden .
Heb hiervoor ook de successie rechten betaald. Vader heeft na het overlijden van mijn moeder een testament opgemaakt aan zijn vriendin waar hij zijn volle vruchtgebruik schenkt van het huis aan haar.
Zijzelf heeft adres ergens anders maar verbleef regelmatig in mijn ouderlijk huis samen met vader.
Nu krijg ik geen toegang meer tot het ouderlijk huis van zijn vriendin, ze heeft alle deuren op slot gedaan.
Heeft zij dit recht en is dit testament geldig?
Ze zijn niet getrouwd

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 okt 2020 16:42

Burgerlijk Wetboek
Art. 617
Vruchtgebruik eindigt:
Door de dood van de vruchtgebruiker;
Sedert het overlijden van uw vader bezit u de volle eigendom.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

bangkok1
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 okt 2020 16:51

vader heeft wel een testament opgemaakt

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 26 okt 2020 17:32

Vader kan via testament slechts het vruchtgebruik van zijn helft overdragen. Niet dat van moeders deel. U heeft evenveel rechten als zij.
U zou kunnen stellen dat zij u een halve huur moet betalen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Sirkii
Berichten: 5417

#5 , 26 okt 2020 17:34

vader heeft wel een testament opgemaakt
So what ? k Veronderstel dat je enig kind bent. Ws heb je bij t overlijden van je moeder de blote eigendom van de helft van de woning verkregen en had je vader nog de andere helft in volle eigendom. Van de helft van het huis en spaargeld kan hij de helft per testament aan derden toewijzen. Jij hebt dan hoedanook door t overlijden al minimaal de helft in volle eigendom en kan dus alvast een halve huur vorderen.

Dit testament zal wel niet door een notaris geschreven zijn want je kan niet toewijzen wat niet van u is: half huis komt u al toe in volle eigendom door overlijden vader. Stel een notaris aan om eea uit te vlooien.

bangkok1
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 okt 2020 17:48

wat kan ik doen zodanig dat zij mij toelating moet geven om mijn ouderlijk huis te kunnen betreden ?
Testament staat vermeld dat hij vruchtgebruik geeft aan haar van zijn woning maar spreekt niet van inboedel of dergelijke .

Sirkii
Berichten: 5417

#7 , 26 okt 2020 18:26

Vorige posts herlezen: op basis van je informatie had je vader maar de helft v h vruchtgebruik en kon hij dus geen geldig testament schrijven met vol vruchtgebruik

Franciscus
Berichten: 38602

#8 , 26 okt 2020 19:35

Maken dat u bij een notaris bent - en daarna naar gemeente om inschrijving in het huis door derden te beletten.

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 26 okt 2020 20:10

"Vader is overleden en heeft een huis waarvan ik eerder al de blote eigendom verkregen heb sinds mijn moeder is overleden ."
Als dat klopt dan had vader enkel vruchtgebruik (of was hij nog eigenaar van de helft? Groot verschil!) en bent u nu volle eigenaar. Het testament is dan onuitvoerbaar.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#10 , 26 okt 2020 23:02

In mijn antwoord #2 ben ik er misschien iets te vlug van uitgegaan dat je vader enkel het vruchtgebruik had van de woning.
In de mate dat hij enkel de helft in vruchtgebruik had, en de helft in volle eigendom, kon hij het vruchtgebruik over de helft die hij in volle eigendom had wel schenken en bezit jij de helft in volle eigendom.
Het hangt er van af of deze eigendom tot de huwgemeenschap behoorde, dan wel tot het eigen vermogen van je moeder.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

bangkok1
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#11 , 27 okt 2020 05:31

Volle eigendom: 1/2 - Vruchtgebruik: 1/2 vader
Blote eigendom: 1/2 zoon

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#12 , 27 okt 2020 16:29

Als vader enkel het vruchtgebruik had en zijn vriendin daar niet gedomicilieerd was, kan hij haar niets geven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

bangkok1
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#13 , 27 okt 2020 17:18

Even duidelijk maken deze gegevens heb ik van myfin gehaald dus vader heeft 1/2 volle eigendom en 1/2 vruchtgebruik, ikzelf heb 1/2 blote eigendom .
Heb ondertussen notaris gecontacteerd maar alles duurt veel langer om een afpraak te maken met corona.
Verder krijg ik van haar geen toegang tot het huis terwijl zij de boel stilaan leeg halen.
Laten verzegelen is blijkbaar heel duur en door corona kan er geen boedelbeschrijving plaatsvinden volgens notaris .

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#14 , 27 okt 2020 17:24

Gewoon het huis betreden. U bent meer eigenaar dan die dame en het is niet haar domicilie. Manu militari: ingeval heisa politie erbij roepen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”