overlijden vader schuld een van de kinderen door ouders betaald

igore
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

overlijden vader schuld een van de kinderen door ouders betaald

#1 , 18 okt 2020 09:24

Beste
Onlangs is een van mijn ouders overleden.
Een van de kinderen heeft een schuld aan mijn ouders (geld die ze voor haar overgeschreven hebben met de reden aan een advocaat). Ik heb een kopie van de overschrijving
Het is jaren geleden.
Kan ik de helft van dat geld opeisen?
Mvg
Igore

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 okt 2020 11:13

Ik raad u toch aan om eerst even uw licht op te steken in hoeverre de "schuld" reeds werd ingelost en of er een ontbindende voorwaard is in geval van (voor)overlijden. U kon wel eens flink uw boekje te buiten gaan. Verder wens ik toch ook wel te wijzen op het belang van familiale banden.

Gezien één van de "contractanten" nog leeft, kan de situatie heel anders liggen. De langstlevende huwelijkspartner kan nog altijd bepalen of deze "zogenaamde schuld" al dan niet werd terugbetaald of niet meer moet terugbetaald worden.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Thomas Morus
Berichten: 5934
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 18 okt 2020 11:42

Wetgeving: Als een erflater een schuldvordering heeft op iemand (kan zowel één van de erfgenamen zijn als een derde) dan erven de erfgenamen die schuldvordering.

Of U na het overlijden van uw ouders kunt eisen dat het bedrag terug wordt ingebracht in de erfenis alvorens ze te verdelen is maar de vraag. De overschrijving waarnaar u verwijst is slechts een momentopname die mogelijkerwijze weerlegt kan worden (zie Marcus Aurelius).

Bijkomend dient u na te gaan of het sop de kool waard is (bedrag versus mogelijke gerechtskosten, risico openen -familiale- doos van Pandora, enz.)
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”