schenking onroerend goed buiten erfdeel.

frankyrommens
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

schenking onroerend goed buiten erfdeel.

#1 , 04 okt 2020 14:16

Mijn ouders hebben zonder ons weten in 2018 , hun kleinzoon, 2 jaar geleden (]buiten erfdeel[) een schenking gedaan van een onroerend goed
Beide ouders leven nog, en wonen met mij in het onroerend goed.
Er zijn 3 erfgenamen. Een zoon , kleinzoon (moeder overleden) en een andere zus.
Ik ben nu te weten gekomen (augustus 2020)dat ze de woning weggeschonken hebben voor 300000 euro via notaris en dat ze ook zelf de schenking kosten hebben betaald
De schatting van het onroerend goed is niet gebeurd door een officiële schatter dus .deze woning is toch 100000 euro te weinig geschat.
Deze schenking is buiten erfdeel geschonken, dit is momenteel 50% van het totale vermogen van mijn ouders. dat is wettelijk.(plus ongeveer 100000 euro meer doordat de waarde van het onroerend goed niet correct is weergeven in de schenking). daarna heeft hij nog recht op een1/3 deel van de andere 50% van het kapitaal.
Hoe en wanneer kan ik ervoor zorgen, dat het onroerend goed , bij het overlijden van mijn ouders, juist geschat wordt, en terug in het andere deel van het vermogen komt waar wij alle drie wettelijk van zullen erven.
Mijn neef(de kleinzoon) heeft zijn woning bij het overlijden van zijn moeder geerft, waar een vruchtgebruik op stond voor haar vriend. Mijn vader heeft 30000 euro met bankcheque aantoonder mee uitbetaald (schenking in zwart)om dit vruchtgebruik af te kopen. daar bestaat een akte van bij de notaris waar ook de schenking gedaan is., maar de betaling van mijn vader is niet beschreven als schenking, of handgifte.De notaris weet hier ook van.
Ook voor het overlijden van mijn zuster , heeft mijn vader haar zonnepanelen betaald.(die nu van haar zoon zijn)..
Normaal zijn wij 3 gelijke erfgename .Maar nu blijkt het dat de kleinzoon meer gaat erven dan de andere erfgenamen. Als je dit allemaal samen meerekent.
dan komt zijn wettelijke buiten erfdeel boven de max 50% van het totale kapitaal.
Ik zou graag weten wat ik nu kan doen of moet doen., en of wat ik moet doen als mijn beide ouders overlijden. Ook al overlijden zij bvb binnen 10 jaar.
1. wat moet ik doen om de schenkingen, handgiften die buiten de 50%(buiten het erfdeel )de kleinzoon gekregen heeft ,om dit in het wettelijke erfdeel terug te laten steken. En dit om een eerlijke wettelijke verdeling te bekomen.
2. te weinig geschatte waarde van het onroerend goed, hoe kan ik dat nu of later terug in orde brengen.
3.schenkingkosten van de schenking van het onroerend goed .hoe kan ik dat tijdens de erfenis verdeling terug in het wettelijke erfenis.brengen.
4. 30000 euro afkoop vruchtgebruik.hoe kan ik die schenking in het wettelijke erfenis gedeelte inbrengen.
5. zonnepanelen. hoe kan ik die schenking in het wettelijke erfenis gedeelte inbrengen.
Alvast bedankt.
Hoogachtend
Franky Rommens

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 04 okt 2020 14:23

Indien de woning te goedkoop werd geschonken dan komt dat tot uiting in een bijkomende heffing schenkingsrechten ten belope van het verschil.
Indien er geen bijheffing volgt dan hebt u geen poot om op te staan, anders kan dat wel een bewijs vormen.

De betaling van de zonnepanelen en afkoop vruchtgebruik moet u kunnen aantonen bij het openvallen van de erfenis. Op dit ogenblik kunt u niets doen, ook niet wat betreft de geschonken woning.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”