Kan dit zomaar?

Ikkeniet
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Kan dit zomaar?

#1 , 29 sep 2020 09:47

Gehuwd september 2019. Echtgenoot overleden februari 2020. Stiefdochter gunt mij niks! Ik meen toch recht te hebben op de helft?
Doordat zij een bankonderzoek liet doen is bijna al het geld als eigen vermogen gezien want we hadden geen huwelijkscontract.
De verdeling is als volgt: 2000€ gemeenschappelijk vermogen. 80000 eigen vermogen. En er is een auto verkocht voor 16000€ maar ik zou daar geen recht op hebben omdat die voor het huwelijk van mijn echtgenoot was. Ik ga dus veel minder krijgen dan de helft. Volgens mijn notaris kan ik gezien mijn situatie best vragen om mij af te kopen. Ik ben intussen namelijk weer woonachtig te Rusland. Er is pas een gemeenschappelijke belastingsaangifte gedaan dus daar moet ik ook nog een deel van betalen. En dan de notaris nog. Zo hou ik niks over. Waar heb ik nu eigenlijk WEL recht op? En hoe overtuig ik mijn stiefdochter om mij dit te geven ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12836

#2 , 29 sep 2020 10:38

Geen idee waar u dat haalt van de helft, standaard krijgt een echtgenote enkel het vruchtgebruik van de woning. Alles van zijn vermogen gaat naar de kinderen (tenzij anders vastgelegd).

Ikkeniet
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 sep 2020 10:45

En hoe kom ik te weten hoeveel dat is? Is dat omdat ik stiefmoeder ben?

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 29 sep 2020 10:48

NEEN! Het is gewoon het Belgisch erfrecht dat zo beschikt.

De langstlevende BEHOUDT zijn/haar helft van het gemeenschappelijk vermogen.
Maar aangezien korte tijd gehuwd is er nauwelijks sprake van een gemeenschappelijk vermogen.

Eigen vermogen van de overleden echtgenoot gaat in naakte eigendom naar de kinderen, vruchtgebruik naar langstlevende.
Het gaat over dat vruchtgebruik wanneer notaris over afkoop spreekt.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Ikkeniet
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 sep 2020 10:54

Het gaat hier wel om een volwassen vrouw van 42. Dus niet echt een kind meer.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 29 sep 2020 10:57

Volwassen mensen zijn en blijven toch de kinderen van hun ouders!
De vrouw waarnaar u verwijst is volgens de wet een meerderjarig kind.
Tot 18 jaar spreekt de wet over minderjarige kinderen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Ikkeniet
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 sep 2020 11:06

Hoe kan ik het bedrag te weten komen waar ik recht op heb?

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 29 sep 2020 11:11

Hoe kan ik het bedrag te weten komen waar ik recht op heb?
Uw notaris kan dat voor u berekenen.
Hangt af van uw ouderdom en van het verschil tussen uw ouderdom en die van uw stiefdochter.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Ikkeniet
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 29 sep 2020 11:22

Ik ben 54. Zij is 42.
Maakt het trouwens verschil dat zij documenten van de ziekteverzekering heeft bij de aangifte gedaan?

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 29 sep 2020 11:44

Wegens het klein verschil in leeftijd wordt u geacht 20 jaar ouder te zijn dan uw stiefdochter voor de berekening van de waarde van het vruchtgebruik.
De berekening zal dus gebeuren voor een leeftijd van 62 jaar ipv uw werkelijke leeftijd.
Aangezien de waarde van vruchtgebruik daalt met de ouderdom zal u dus MINDER krijgen bij afkoop. Reken dat u ruwweg 1/4 van de erfenis (+/- 20000 EUR) zal ontvangen bij afkoop van het vruchtgebruik.
Laatst gewijzigd door Thomas Morus op 29 sep 2020 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Queenofwands78
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

#11 , 29 sep 2020 11:55

Ik kan (en wil) geen uitspraak doen over uw situatie. Daarvoor ken ik er niet genoeg van. Maar als iemand die in de "dochter positie" zit zou ik u toch willen aanraden geen al te vijandige positie in te nemen. Tot nu toe is het mijn ervaring dat dat vooral heel veel tijd, moeite en geld kost. Bovendien denk ik (nogmaals, ik ken er niet veel van) dat de Belgische wetgeving, op dit vlak, vrij duidelijk is. In uw geval lijkt het me zinvol u goed te informeren bij uw notaris.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”